اخبار هوش مصنوعی ایران

استفاده از هوش مصنوعی در سامانه مدیریت زمین

محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، از استفاده از هوش مصنوعی در سامانه مدیریت زمین (پنجره واحد مدیریت زمین) قوه قضاییه برای بهبود خدمات دهی خبر داد.

به گزارش ای آی هاب به نقل از مهر، محمد خوانساری در اولین کنفرانس دوسالانه هوش مصنوعی و علوم داده در دانش خلیج فارس بوشهر پس از اشاره به بیانات رهبری مبنی بر قرار گرفتن ایران در میان 10 کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی در جهان گفت:« پنجره واحد مدیریت زمین، با استفاده از هوش مصنوعی و گردآوری داده‌ها، علاوه بر پایش اراضی، با برقراری ارتباط میان ۲۰ دستگاه متولی و صدور مجوزهای مورد تقاضای مردم، نقش قابل توجهی را در زمینه جهش تولید با مشارکت مردم ایفا می‌کند.»

استفاده از هوش مصنوعی در سامانه مدیریت زمین برای کنترل پرونده های حوزه زمین

استفاده از هوش مصنوعی در سامانه مدیریت زمین و آماده سازی آن، نتیجه تلاش های فنی سازمان فناوری اطلاعات ایران و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است. این سامانه با همکاری دستگاه های متولی مدیریت زمین از جمله سازمان اراضی، سازمان منابع طبیعی و آبخیز داری کشور و قوه قضاییه به تولید و بهره برداری رسیده است.

خوانساری در مورد نیاز مبرم کشور به این سامانه گفت:« پیش از آغاز به کار این سامانه، وجود نقض در حوزه‌های قانون‌گذاری، اجرایی و قضائی، چالش‌هایی را جهت تأمین امنیت غذایی، تضمین سلامت جامعه و حفظ محیط زیست ایجاد کرده بود. تا حدی که ۱۵ درصد پرونده‌های قضائی کشور به نارضایتی‌های مردم و سرمایه‌گذاران در حوزه زمین اختصاص داشت.»

ایجاد سامانه زمین و زیرسامانه درگاه متقاضیان مردمی، منجر به تداخل وظایف دستگاه ها، کاهش مراجعات حضوری متقاضیان، جلوگیری از تبانی و ارتشا، از بین بردن امکان جعل استعلامات کاغذی و جلوگیری از تصمیمات سلیقه ای و غیر شفاف، شده است.

زیرسامانه پایش اراضی نیز با استقرار در 31 استان کشور و پوشش 5 پهنه آسیب بذیر از اراضی کشور با دقت 81% به شناسایی هوشمند تخلفات می پردازد. تخلفاتی مثل ساخت و ساز غیرمجاز، تخریب پوشش گیاهی، زمین زراعی و باغی از جمله تخلفاتی است که این سامانه به آن ها می پردازد.

ارتباطات حدود 50 دستگاه با استفاده از هوش مصنوعی در سامانه مدیریت زمین

معاون وزیر ارتباطات در مورد تجربه سامانه مدیریت زمین، به اتصال 47 دستگاه اجرایی با استفاده از این سامانه پرداخت. 20 دستگاه اجرایی به صورت یکپارچه و مستقیما در سامانه مدیریت زمین حضور دارند. به این ترتیب 19 استعلام الکترونیکی بین دستگاهی و 6 عنوان مجوز، با استفاده از این سامانه صادر می شود. علاوه بر آن 3 خدمت استعلام نیز از سوی این سامانه به متقاضیان ارائه می شود.

در استان بوشهر که محل برگزاری اولین کنفرانس دوسالانه هوش مصنوعی و علوم داده است، تا کنون بیش از 18 هزار درخواست در این سامانه به ثبت رسیده که بیش از 13 هزار درخواست تعیین تکلیف شده است. از میان درخواست های تعیین تکلیف شده، بیش از 10 هزار درخواست برای تعیین حدود اراضی روستایی این استان و حدود 5 هزار درخواست برای استعلام الکترونیکی بوده است.

علاوه بر آن، درخواست های تغییر کاربری اراضی نیز از طریق همین سامانه مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون وزیر ارتباطات در سفر به استان بوشهر از آخرین پیشرفت های پروژه فیبر نوری این استان کسب اطلاع کرده و با مدیران ارشد استانی دیداری داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *