اخبار هوش مصنوعی جهانی

Llama 3، شمشیر فیس بوک در جنگ چت بات ها

پس از رونمایی و موفقیت شبانه ChatGPT، بازار چت بات های هوش مصنوعی به ناگهان منفجر شد. شرکت های بزرگ فناوری همگی به دنبال رونمایی از محصول هوش مصنوعی خودشان، وارد این بازار شدند. گوگل با جمینی و فیس بوک (متا) با llama. اینک با رونمایی از llama 3، فیس بوک شمشیر را برای رقبای خود از رو بسته است.

ترکیب llama 3 و نرم افزارهای فیس بوک

چند ماه پس از معرفی دستیار meta AI، این دستیار در نرم افزارهای این شرکت ترکیب شده است. درست مشابه هوش مصنوعی چت جی پی تی و نرم افزارهای مایکروسافت. متا امیدوار است با استفاده از مدل قدرتمند llama 3، دستیار هوش مصنوعی خود را به رقیبی جدی برای ChatGPT تبدیل کند.

متا مدعی است که مدل هوش مصنوعی llama 3 می تواند در فعالیت هایی مثل کد زنی، از تمام مدل های دیگر بهتر عمل کند. آن ها به دنبال تبدیل این دستیار هوش مصنوعی به «هوشمندترین دستیار هوش مصنوعی در جهان» هستند. مارک زاکربرگ مدیرعامل متا معتقد است که llama 3 حس رسیدن به آن نقطه را منتقل می کند.

دستیار متا، تنها دستیار هوشمندی است که همزمان نتایج جستجو از گوگل و بینگ را در جستجوها و نتایج پرامپت ها ترکیب می کند. ابزار تولید تصویر این دستیار هم امکان تولید انیمیشن های کوتاه (گیف) و تصاویر با کیفیت بالا را با سرعت زیاد دارد.

دستیار متا که تاکنون تنها در ایالات متحده در دسترس بوده است، در حال فعال شدن در سایر قسمت های جهان است. هرچند همچنان با تبدیل شدن به یک دستیار جهانی فاصله ی بسیار زیادی دارد. بسیاری از تحلیل گران استفاده از این قابلیت را با استوری ها و ریلز اینستاگرام مقایسه می کنند. هر دوی این فرمت های محتوایی از سوی شرکت های دیگر معرفی شدند، اما در اینستاگرام به اوج خود رسیدند.

هرچند ممکن است استفاده از ایده های دیگران چندان به مزاج بسیاری خوش نیاید، اما با توجه به ابعاد فعالیت پلتفرم های متا و سرمایه گذاری چشمگیر آن در هوش مصنوعی، می توان به موفقیت این مدل ها امیدوار بود.

رقابت llama 3 با همه چیز و همه کس

متا چند نسخه از مدل متن باز llama 3 را برای توسعه دهندگان منتشر کرده است. مدلی با 8 میلیارد پارامتر و مدلی با 70 میلیارد پارامتر. گفتنی است بزرگترین نسخه llama 2 70 میلیارد پارامتر داشت. در حالی که بزرگترین نسخه llama 3، بیش از 400 میلیارد پارامتر خواهد داشت. هنوز OpenAI از تعداد پارامترهای مدل پرچم دار خود چیزی نگفته است.

عملکرد مدل llama 3 متا

یکی از نقاط تمرکز llama 3، کاهش تعداد پاسخ های منفی کاذب و اشتباه است. برای مثال نسخه های قدیمی تر از دادن پاسخی برای پرامپت دستور العمل یک نوشیدنی عالی [به زبان انگلیسی، از عبارت Killer Drink استفاده شده بود. killer به معنای قاتل است. اما در اینجا به معنای عالی به کار می رود.] خودداری می کرد. در حالی که در نسخه جدید، این اشتباه حداقل شده است.

هنوز خبری از تصمیم متا برای متن باز کردن نسخه 400 میلیارد پارامتری llama 3 در دست نیست. این نسخه همچنان در حال آموزش است. هرچند مارک زاکربرگ معتقد است که این نسخه از مدل نیز نهایتا متن باز خواهد شد. هرچند تا انتشار این نسخه می توان انتظار بهبودهای چرخشی از جمله افزودن قابلیت های چند وجهی به مدل را داشت.

متا از پاسخ به سوالات جزئی مرتبط با داده های مورد استفاده برای آموزش llama 3 طفره می رود. هرچند می دانیم این دیتابیس 7 برابر دیتابیس مورد استفاده برای آموزش llama 2 بوده است. هیچ داده ای از کاربران خود متا استفاده نشده است [البته اگر بتوان حرف زاکربرگ در این مورد را باور کرد]. طبق گفته های متا، از داده هایی متشکل از داده های عمومی و داده های تولید شده از سوی هوش مصنوعی برای آموزش llama 3 استفاده شده است.

حتی اگر متا بتواند نسخه بزرگ llama 3 را نیز به موقع منتشر کند، openAI با GPT-5 خود به زودی از راه خواهد رسید. به این ترتیب بازی موش و گربه میان این شرکت ها ادامه خواهد یافت. از دید زاکربرگ توسعه هوش مصنوعی یک ماراتن است، نه یک دو سرعت. آن ها از هم اکنون در حال برنامه ریزی برای نسخه های بعدی llama هستند.

زاکربرگ می گوید:« ما به دنبال رقابت با مدل های متن باز نیستیم. بلکه به دنبال رقابت با همه ی مدل های دیگر هستیم و می خواهیم رهبر هوش مصنوعی در جهان باشیم.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *