اخبار هوش مصنوعی ایران

افتتاح صندوق پژوهشی هوش مصنوعی با سرمایه 10 همتی

صندوق پژوهشی هوش مصنوعی با سرمایه 10 هزار میلیارد تومان افتتاح خواهد شد. دهقانی فیروز آبادی معاونت علمی ریاست جمهوری، در نشست خبری سالیانه خود این خبر را داد.

تصویب سرمایه 10 همتی برای صندوق پژوهشی هوش مصنوعی

به گزارش شبکه فناوری هوش مصنوعی ایران، به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری، معاون علمی رئیس جمهور ضمن اشاره به رتبه 17 ایران در علم هوش مصنوعی در جهان و رتبه 70 تا 80 در کاربردهای آن، مهمترین لازمه استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی را دسترسی به زیرساخت ها و امکانات دانست. وی گفت:«عزم دولت برای توسعه این زیرساخت‌ها، با ایجاد زیرساختی برای ارائه خدمات اپراتوری به مخاطبان، جزم شده است.»

وی در مورد ایجاد زیرساخت های قانونی و ستادی و صندوق پژوهشی هوش مصنوعی گفت:« با مطالعه و بررسی مدل های مختلف در کشورهای مختلف توسعه هوش مصنوعی در کشورهای مختلف، پس از ده ها جلسه با متخصصان و صاحب نظران حوزه هوش مصنوعی قرار بر این شد که یک شورای ملی راهبردی، کار نظارت، تنظیم گری، فراهم آوری و کمک به توسعه زیرساخت های کلان هوش مصنوعی را عهده‌دار شود.»

فیروز آبادی ادامه داد:«مرکز ملی هوش مصنوعی ذیل رییس جمهور تشکیل و با معرفی اعضای شورای راهبری، نشست‌های مختلفی با بخش‌های مختلف از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه ملی برگزار شد تا در نهایت، ایجاد صندوق پژوهشی هوش مصنوعی با سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد تومانی مصوب شد.»

ایجاد اپراتور هوش مصنوعی در کشور

بر اساس گفته های فیروز آبادی، مرکز ملی هوش مصنوعی در نخستین گام خود یک اپراتور هوش مصنوعی را در کشور ایجاد خواهد کرد. وی در این باره گفت:« این اپراتور قرار است سه خدمت مهم و زیرساختی برای توسعه هوش مصنوعی شامل ایجاد یک «مزرعه پردازشی بزرگ»، مراکز داده یا دیتاسنتر بزرگ و نیز کتابخانه‌های بزرگ مانند کتابخانه های بزرگ زبانی و تصویری را ارائه بدهد.»

این اپراتور قرار است خدمات فوق را به دانشگاه ها، پژوهشگران و نهادها قرار دهد. فیروز آبادی در این باره گفت:« امید داریم همان طور که توسعه خدمات اینترنت نسل چهارم تلفن همراه، تحولی را در اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای این حوزه به ارمغان آورد، راه اندازی این مرکز و ارائه خدمات اپراتوری بتواند زمینه ساز تحول هوش مصنوعی در کشور شود.»

دسترسی کشور به چند صد GPU تا پایان سال

فیروزآبادی در مورد امکانات پردازشی و گسترش دسترسی کشور به این امکانات تا پایان سال گفت:«پییش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، بتوانیم به چندصد GPU دسترسی پیدا کنیم. اما امروز مسأله اصلی تحریم تجهیزات توسعه هوش مصنوعی است.»

وی در ادامه به جهانی بودن مسئله دسترسی به سخت افزار پردازشی اشاره کرده و گفت:« این چالش نه فقط فراروی ایران بلکه دیگر کشورهای حتی کشوری مانند عربستان سعودی قرار دارد که علیرغم صرف هزینه خرید صدها دستگاه، نتوانسته تجهیزات خریداری شده را دریافت کند. با پیگیری‌های معاونت علمی و توجه به اقدامات خوبی که توسط بخش خصوصی انجام شده، امیدداریم این چالش برطرف شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *