اخبار هوش مصنوعی جهانی

رونمایی از مدل هوش مصنوعی OpenElm اپل برای آیفون

اپل تا پیش از این در مورد برنامه های خود در هوش مصنوعی سکوت کرده بود، ولی با انتشار مدل های جدید هوش مصنوعی از سوی این شرکت، به نظر می رسد که اپل قصد دارد که هوش مصنوعی را به صورت آفلاین بر روی دستگاه های خودش استفاده کند.

محققین اپل در روز چهارشنبه مدل های OpenElm که شامل چهار مدل های زبانی کوچک می شود را در سایت Hugging Face منتشر کردند. اپل در صفحه خود در همین وبسایت اعلام کرده که  OpenElm که مخفف Open-source Efficient Language Models [مدل زبان کارآمد با منبع باز] است. این مدل ها در کارهای مربوط به متن مانند نوشت ایمیل بسیار کارآمد هستند و هم اکنون در دسترس برنامه نویسان قرار دارند.

مجموعه OpenElm پاز چهار مدل زبانی در چهار اندازه 270 میلیون پارامتر، 450 میلیون پارامتر، 1.1 میلیارد پارامتر و 3 میلیارد پارامتر تشکیل شده است. گفتنی است مدل Llama3 متا، از 8 میلیارد و 70 میلیارد پارامتر تشکیل شده و متا مدلی با ابعاد 400 میلیارد پارامتر در دست آموزش دارد. مایکروسافت نیز مدل Phi-3 را با حدود 3.8 میلیارد پارامتر و گوگل هم مدل Gemma را با حدود 2 میلیارد پارامتر توسعه داده است تا در تلفن های همراه اجرا شوند.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در ماه فوریه گفت که اپل زمان و تلاش زیادی را برای توسعه این مدل هوش مصنوعی صرف می کند. با این حال شرکت اپل هننوز جزئیات بیشتری در مورد نحوه استفاده از این مدل هوش مصنوعی به اشتراک نگذاشته است.

در ماه دسامبر، اپل مدل بنیادی  MLX را ایجاد کرد. همچنین یک مدل ویرایش تصویر به نام MGIE نیز منتشر کرد که به افراد اجازه ویرایش عکس ها را با دستورات متنی می دهد. با این حال، حتی با وجود همه مدل های منتشر شده از اپل، این شرکت ظاهرا با گوگل و اوپن اِی آی تماس گرفته و از آنها خواسته تا مدل های خود را به محصولات اپل ببرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *