اخبار هوش مصنوعی جهانی

قرارداد اشتراک گذاری داده مابین فایننشال تایمز و OpenAI

رسانه انگلیسی تخصصی فایننشال و OpenAI قرارداد اشتراک گذاری داده به امضا رساندند. بر اساس این قرارداد، OpenAI می تواند از داده های فایننشال تایمز برای آموزش مدل هوش مصنوعی خود استفاده کند. این قرارداد یکی از چندین قرارداد مشابه میان Microsoft و شرکت های خبری بزرگ جهانی است.

به گزارش شبکه فناوران هوش مصنوعی ایران به نقل از فایننشال تایمز، قرارداد اشتراک گذاری داده ها میان دو شرکت مذکور، با هدف تولید تصاویر و متون بدون قابلیت تمییز از محتوای تولید شده از انسان است. این قرارداد ChatGPT را قادر می کند تا در پاسخ به سوالات، از خلاصه های کوتاهی از اخبار و گزارش های فایننشال تایمز استفاده کند و به مقالات این سایت ارجاع دهد. به این ترتیب کاربران این چت بات به صورت غیر مستقیم به محتوای FT.com دسترسی خواهند داشت.

به گفته مدیر اجرایی FT، جان ردینگ، چت بات ها برای آموزش خود نیاز به محتوای متنی دارند و برای دسترسی به این دسته از محتوا، به ناشران محتوا هزینه پرداخت می کنند. از طرف دیگر، دسترسی به اطلاعات از منابع قابل اعتماد برای کاربران نیز بسیار مهم است.

این قرارداد پنجمین قرارداد قرارداد اشتراک گذاری داده مابین OpenAI و شرکت های خبری است. پیشتر قراردادهای مشابهی با خبرگزاری آمریکایی Associated Press، گروه آلمانی Axel Springer، رسانه فرانسوی Le Monde و رسانه اسپانیایی Prisa Media پیش از این قراردادهای مشابهی با OpenAI به امضا رسانده اند.

اطلاعی در مورد ابعاد مالی این قراردادها منتشر نشده است. هرچند Axel Springer امیدوار است در مقیاس چند ده میلیون یورو در سال از این قرارداد کسب درآمد کند. این قرارداد خاص شامل یک پرداخت اولیه و هزینه دسترسی سالانه به محتوای جدیدتر است.

پیش از این نیویورک تایمز OpenAI را به اتهام خواندن میلیون ها مقاله خود به دادگاه کشیده بود. بر اساس شکایت نیویورک تایمز مایکروسافت و OpenAI ماه ها در حال مذاکره برای دسترسی به این مقالات بودند، اما نتیجه ای حاصل نشده بود.

گوگل، OpenAI، مایکروسافت و ادوبی سال گذشته نیز با چند شرکت از جمله نیویورک تایمز برای دسترسی به محتوایشان به مذاکره پرداخته بودند. مدیرعامل News Corp از تفاهم نامه هایی با شرکت های هوش مصنوعی در قالب قرارداد اشتراک گذاری داده پرده برداشته بود.

فایننشال تایمز، علاوه بر اجازه امکان دسترسی OpenAI به محتوای خود، قابلیت جستجو با استفاده از هوش مصنوعی زاینده را نیز برای کاربران نسخه پریمیوم خود ایجاد کرده است. بر اساس این قابلیت، جستجوها با استفاده از یک مدل زبانی بهینه می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *