اخبار هوش مصنوعی جهانی

گوگل به دنبال توسعه ابزار امنیت هوش مصنوعی با جمینای است

مردم بیش تر و بیش تر به دنبال پیدا کردن کاربردهای واقعی تری از هوش مصنوعی هستند و توجهشان به کارکردهای سرگرمی آن در حال کاهش است. گوگل هم به پیروی از این روند، قصد دارد ابزار امنیت هوش مصنوعی با جمینای، مدل هوش مصنوعی خود ایجاد کند.

در یک پست بلاگ و ویدئوی یوتیوب، گوگل از محصول امنیت سایبری جدید خود (Google Threat Intelligence) رونمایی کرد. این محصول قرار است با شرکت Mandiant که در حوزه امنیت سایبری فعالیت می کند و VirusTotal را با مدل هوش مصنوعی جمینای خود ترکیب کند.

محصول جدید گوگل در حوزه امنیت هوش مصنوعی با جمینای نسخه 1.5 پرو  که در بهمن ماه منتشر شده استفاده خواهد کرد. به گفته گوگل جمنای 1.5 که در ماه فوریه منتشر شده می تواند در 34 ثانیه کدهای ویروس “WannaCry”  را شناسایی کند و از بین ببرد. ویروس مذکور در سال 2017 به بیمارستان ها، شرکت ها و سازمان های مختلف در سراسر جهان حمله کرد.

کاربرد دیگر جمینای در حوزه امنیتی، خلاصه کردن گزارش های امنیت سایبری به زبان انسانی است تا شرکت ها و کمپانی ها بتوانند با سادگی بیشتر و به میزان مناسب تری به ارزیابی خطرات و تهدیدها بپردازند.

گوگل معتقد است که این سرویس دارای شبکه گسترده ای از اطلاعات برای نظارت بر تهدیدات احتمالی پیش از وقوع حملات است. به این ترتیب کاربران این سرویس می توانند امنیت سایبری را به صورت جامع تری ببینند و با دقت بیشتر بر موضوعات مهم تمرکز کنند.

شرکت Mandiant با متخصصان انسانی خود گروه هایی که احتمال ایجاد خطر دارند را تحت نظر می گیرد و با مشاوران خود، به شرکت ها در کنترل خطرات کمک می کند. VirusTotal نیز جامعه ی فعالی از کسانی را دارد که نشانگر های خطرات را به سرعت شناسایی می کنند.

گوگل کمپانی Mandiant را در سال 2022 خرید. این شرکت حملات سایبری SolarWinds را علیه دولت فدرال آمریکا کشف کرد.

گوگل همچنین قصد دارد از کارشناسان Mandiant برای ارزیابی آسیب پذیری های امنیتی در پروژه های هوش مصنوعی خود استفاده کند. Mandiant از طریق چارچوب هوش مصنوعی امن گوگل، به فعالیت تیم قرمز بررسی سایبری می پردازد.

در حالی که مدل های هوش مصنوعی می توانند به خلاصه کردن تهدیدها و مهندسی معکوس حملات بدافزاری کمک کنند خود این مدل می توانند طعمه ای برای عوامل مخرب باشد. این تهدیدات بعضا از طریق مسموم کردن داده ها رخ می دهد که با افزودن داده ها یا کد های مخرب، امکان پاسخ مدل به دستورات خاص را سلب می کند.

البته گوگل تنها شرکتی نیست که می خواهد هوش مصنوعی را با امنیت سایبری ادغام کند. مایکروسافت با Copilot for Security که با استفاده از چت چی پی تی 4 راه اندازی شده، به متخصصان امنیت سایبری امکان پرسیدن سوال راجع به خطرات سایبری را می دهد.

این که این موارد کاربردهای هوش مصنوعی هستند یا نه را باید صبر کرد و دید. هرچند دیدن این کاربردها نسیم جدیدی در میان هزاران نرم افزار تغییر چهره و تغییر موسیقی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *