اخبار هوش مصنوعی جهانی

جدال Stackoverflow و کاربران آن در استفاده از هوش مصنوعی

Stackoverflow و کاربران آن در جدالی برای دسترسی به داده های کاربران درگیر شده اند. این جدال از هفته ی پیش که در قراردادی مابین این سایت و OpenAI برای دسترسی به داده های سایت در قبال استفاده از چت جی پی تی امضا شد، شروع شده است.

قرارداد مابین OpenAI و Stackoverflow با هدف بهبود عملکرد ChatGPT در وظایف مرتبط با برنامه نویسی امضا شده بود. بر اساس این قرارداد، ویژگی های توسعه داده شده با این داده ها در ماه ژوئن (خردادماه) در دسترس عموم قرار می گرفتند.

با این حال کاربران پلتفرم Stackoverflow اعتراضات جدی نسبت به این قرارداد داشتند. از دید آن ها اطلاعات و کد های منتظر شده با هوش مصنوعی صحت خوبی ندارد. علاوه بر آن، حریم خصوصی کاربران پلتفرم نیز با این تصمیم به خطر می افتد.

جدال مابین Stackoverflow و کاربران آن نیز بالا گرفته است. در شبکه اجتماعی متن باز Mastodon، یکی از کاربران این سایت از تصمیم خود برای پاک کردن پر امتیازترین پاسخ های خود گفته است.

کاربری با نام بن نوشت:« Stack Overflow به شما اجازه پاک کردن سؤالاتی رکه پاسخ های پذیرفته شده و دارای رأی های مثبت زیادی دارند، نمی دهد. چرا که دانش را از جامعه حذف می کند. به همین خاطر هم من پاسخ های با بالاترین امتیاز را به پیام اعتراضی تغییر دادم.»

چند ساعت بعد همان کاربر از غیر فعال شدن موقت اکانت خود و حذف شدن پاسخ های خود خبر داد. Stackoverflow نیز در پاسخ به او گفته بود:« شما اخیراً محتوایی را از پست های خود حذف کرده اید یا آن را مخدوش کرده اید. لطفاً توجه داشته باشید که وقتی سؤال یا پاسخی را در این سایت ارسال می کنید، آن پست ها بخشی از تلاش های جمعی کسانی می شوند که در آن محتوا نیز مشارکت داشته اند.»

بن نهایتا در یک پست نوشت:« هر چیزی که در این پلتفرم ها ارسال کنید می تواند برای سود بیشتر مالکانشان استفاده شود و قطعا هم برای این منظور استفاده خواهد شد.»

پست کاربر بن، بخشی از جدال مابین Stackoverflow و کابربرانش
پست کاربر بن در ماستادون.

نگرانی به جای کاربران در جدال Stackoverflow و کاربرانش

نگرانی کاربران این پلتفرم بیجا نیست. بررسی انجام شده از سوی GitClear بر روی بیش از 150 میلیون خط کد نشان داد که هوش مصنوعی کدهای اشتباه بیشتر و بیشتری وارد نرم افزارها می کند. علاوه بر آن، کدهای تولید شده از سوی هوش مصنوعی از نظر امنیتی نیز مشکلات پیشین را تشدید و تکرار می کنند.

استفاده از مدلهای زاینده هوش مصنوعی در کد زنی نیز امر معمولی است. در یک نظرسنجی در خردادماه سال گذشته (ژوئن 2023) 44% از کاربران StackOverflow اعلام کرده بودند که از مدل های زبانی برای توسعه کد هایشان استفاده می کنند. 26% هم گفته بودند در آینده این کار را خواهند کرد. به بیان دیگر، جمعا 70% از کاربران به استفاده از هوش مصنوعی دید مثبتی داشتند.

این موضوع زنگ خطرهایی را در این پلتفرم به صدا در آورده بود. با توسعه مدل های زبانی قدرتمند تر که توانایی بهتری در کد زدن دارند، ترافیک این سایت کاهش چشمگیر پیدا کرده بود. اینک با تلاش های این پلتفرم در کاهش هزینه ها، آن ها به دنبال قراردادهایی با توسعه دهندگان مدل های هوش مصنوعی هستند.

پیش از این نیز این سایت با گوگل قراردادی را برای بهبود مدل Gemini امضا کرده بود. در همان زمان هم Stackoverflow اعلام کرده بود که قراردادشان صرفا با گوگل نخواهد بود. حال 10% از حدود 600 نفر پرسنل این پلتفرم در حال کار بر روی استراتژی هوش مصنوعی آن ها هستند.

قرار داد مابین StackOverflow و OpenAI تنها قرارداد از این نوع نیست. پیشتر نیز فایننشال تایمز قرارداد مشابهی امضا کرده بود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *