اخبار هوش مصنوعی جهانی

رونمایی از GPT-4o از سوی OpenAI

OpenAI از مدل هوش مصنوعی GPT-4o رونمایی کرد. این مدل نسخه ای از GPT-4 است که بسیار سریع تر از آن عمل کرده و قابلیت های پردازش متن، صدا و صوت را بهبود می دهد.

میرا موراتی، مدیر ارشد OpenAI در این مورد گفت:« این مدل برای همه کاربران رایگان بوده و کاربران پولی، پنج برابر ظرفیت بیشتری دریافت خواهند کرد.»

در یک پست وبلاگ، OpenAI اعلام کرد که قابلیت های GPT-4o را در گذر زمان تکمیل می کند. اما قابلیت های مرتبط با متن و تصویر آن هم اکنون در دسترس هستند.

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، مدل GPT-4o را یک مدل ذاتا چند وجهی عنوان کرد. به این معنا که این مدل می تواند متن، صوت و تصویر را متوجه شده و همزمان نیز تولید کند. توسعه دهندگانی که به دنبال کار با این مدل هستند، هم اکنون به API آن که نصف قیمت و دو برابر سرعت GPT-4 است، دسترسی دارند.

قابلیت های جدید GPT-4o به حالت صوتی ChatGPT اضافه شده و امکان استفاده از این قابلیت ها را نیز می دهد. این مدل امکان تولید صوت با صدای مونث را داشته و در لحظه می تواند پاسخ دهد و جهان پیرامون را تحت نظر بگیرد. این در حالی است که حالت صوتی فعلی، تنها می تواند به یک پرامپت در هر لحظه پاسخ دهد. ویدئوی زیر مکالمه دو تلفن همراه با هوش مصنوعی GPT-4o را نمایش می دهد:

تا پیش از رونمایی از این مدل، مشخص نبود که OpenAI از چه چیزی رونمایی می کند. برخی از افراد پیش بینی می کردند که این شرکت از مدل GPT-5 رونمایی می کند. برخی دیگر نیز فکر می کردند که از یک دستیار هوش مصنوعی رونمایی خواهد شد. رونمایی از GPT-4o با پیش بینی ها متفاوت بوده و درست یک روز پیش از برنامه ی گوگل در Google IO و مدتی پس از رونمایی از llama-3 متا، می تواند رقابت جذابی را میان این غول ها شکل دهد.

مراسم رونمایی از این مدل در ویدوئ زیر قرار گرفته است.

قابلیت های نسخه جدید چت جی پی تی GPT-4o

در شبکه فناوران هوش مصنوعی ایران، قابلیت های GPT-4o را در بوته بررسی قرار دادیم. نخستین موضوع سرعت بسیار بالای پاسخ های این مدل است. سرعت عملکرد آن بسیار بیشتر از مدل GPT-4 است.

موضوع دوم، توانایی حیرت انگیز آن در تحلیل و شناسایی عکس های تولید شده با هوش مصنوعی است. برای آزمایش این موضوع، تصویری را با هوش مصنوعی با پرامپت «an image of a bouquet of flowers. realistic image with very high details» تولید کردیم:

تصویر تولید شده با پرامپت «an image of a bouquet of flowers. realistic image with very high details»
تصویر تولید شده با پرامپت «an image of a bouquet of flowers. realistic image with very high details»

سپس از هوش مصنوعی GPT-4o خواستیم تا این تصویر را توصیف کند و توضیحاتی راجع به ویژگی های آن ارائه کند. این مدل به خوبی متوجه جزئیات تصویر شد. به خوبی نیز توانست با استفاده از ویژگی های تصویر، حدس بزند که با استفاده از مدل های هوش مصنوعی تولید شده است.

آنالیز GPT-4o از تصویر دسته گل تولید شده با هوش مصنوعی
آنالیز GPT-4o از تصویر دسته گل تولید شده با هوش مصنوعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *