مقالات علمی-تحلیلی

انقلاب در آموزش خصوصی به کودکان با هوش مصنوعی معلم خصوصی

مدل های هوش مصنوعی توانایی چشمگیری در آموزش کاربران و دانش آموزان دارند. امروزه مدل های هوش مصنوعی معلم خصوصی در سراسر جهان در حال توسعه هستند. اما این مدل ها چگونه کار می کنند؟ چه نکات مثبت و منفی در مورد این مدل ها وجود دارد؟ مقاله زیر ترجمه مقاله ای از تک کرانچ در این حوزه است.

ایوان، دانش‌آموز سال دوم دبیرستان از هیوستون، در حال انجام یک مسأله‌ ریاضیات گیر کرده بود. ایوان بلافاصله اپلیکیشن Answer AI را بر روی آیفون خود باز کرد، از مسأله‌ای که در کتاب ریاضی پیشرفته‌ای بود، عکس گرفت و آن را به برنامه‌ تکالیف فرستاد. در عرض چند ثانیه، Answer AI پاسخ همراه با مراحل گام به گام حل مسأله را تولید کرد.

ایوان یک سال پیش باید ویدیوهای طولانی یوتیوب را زیر و رو می‌کرد تا مسائل تکلیف ریاضیاتش را حل کند. او یک معلم خصوصی هم داشت که هزینه‌اش 60 دلار در ساعت بود. اکنون، ورود ربات‌های هوش مصنوعی تهدیدی جدی برای موسسات آموزشی قدیمی مانند کومون، غول ژاپنی 66 ساله با 1500 شعبه و نزدیک به 290 هزار دانش‌آموز در امریکا محسوب می‌شود.

ایوان در پاسخ به تک کرانچ گفت:« هزینه یک ساعت معلم خصوصی تقریباً برابر با هزینه اشتراک سالانه Answer AI است. من اکثر کلاس‌های حضوری را متوقف کرده‌ام.»

Answer AI یکی از اپلیکیشن های هوش مصنوعی معلم خصوصی معروفی است که با بهره‌گیری از ChatGPT و دیگر مدل‌های بزرگ زبانی، به دانش‌آموزان در همه امور از نوشتن مقاله‌های تاریخی تا حل مسائل فیزیک کمک می‌کند.

بنا بر داده‌های Data.ai در تاریخ ۲۱ مه، از بین ۲۰ اپلیکیشن برتر آموزشی در اپ استور آمریکا، پنج اپلیکیشن از جمله Answer AI مربوط به هوش مصنوعی هستند که به دانش آموزان در انجام تکالیف مدرسه‌شان کمک می‌کنند.

همیشه بحث‌های طولانی درباره نقش هوش مصنوعی در آموزش وجود دارد. مزایای هوش مصنوعی معلم خصوصی واضح است: این مدل ها دسترسی به امکانات آموزشی پس از مدرسه را برای همه فراهم می کند.

هزینه تدریس خصوصی ۶۰ دلار در ساعت برای هیوستون است. این قیمت در مناطق مرفه و با رقابت تحصیلی شدیدتر مانند منطقه خلیج کالیفرنیا(Bay Area)، می‌تواند تا سه برابر گران‌تر باشد.

ریک ژو، بنیان گذار اپلیکیشن هوش مصنوعی معلم خصوصی Answer AI که یک کارآفرین سریالی است، معتقد است که هوش مصنوعی آموزش را بیشتر از مدارس سنتی شخصی سازی می کند. این سطح از آموزش شخصی شده، در کلاسی با ۲۰ دانش‌آموز به سختی به دست می‌آید. چت بات های معلم، می‌توانند عادات یادگیری یک دانش‌آموز را به خاطر بسپارند و هرگز از پاسخگویی به سوالات خسته نمی‌شوند. این چت بات ها به سادگی می‌توانند جایگزین مربیان خصوصی خانواده‌های ثروتمند شوند.

به عنوان مثال، میهان، یک دانش‌آموز سال سوم دبیرستان در هیوستون، گفت که نمرات ریاضیش ظرف شش ماه از استفاده از هوش مصنوعی مولد برای مطالعه، از ۸۵ به ۹۵ (از صد نمره) بهبود یافته است.

هوش مصنوعی معلم خصوصی - استفاده از ابزار Ask ai - Techcrunch

در حال حاضر، تدریس‌ خصوصی با هوش مصنوعی بیشتر به تعاملات متنی محدود است. اما به زودی، این سیستم‌ها قادر خواهند بود به صورت با دانش‌آموزان به صورت صوتی وتصویری صحبت کنند. مدل های هوش مصنوعی خواهند توانست سبک یادگیری هر فرد را بهینه کنند، چه این به معنای استفاده از سبک‌های همدلانه، طنزآمیز یا خلاقانه باشد. به عنوان مثال، GPT-4o شرکت OpenAI نشان داده که دستیارهای هوش مصنوعی هم اکنون می‌توانند پاسخ‌های صوتی در طیف‌های مختلف احساسی تولید کنند.

وقتی هوش مصنوعی معلم خصوصی به یادگیری شما کمک نمی‌کند

چشم‌انداز یادگیری عادلانه با کمک هوش مصنوعی معلم خصوصی هنوز به طور کامل محقق نشده است. مانند دیگر اپلیکیشن‌هایی که درخواست‌های API را به مدل‌های زبانی بزرگ می‌فرستند، تدریس‌ خصوصی با هوش مصنوعی نیز با توهم دانش همراه است و ممکن است پاسخ‌های نادرست ارائه دهد. Answer AI سعی می‌کند دقت خود را از طریق Retrieval Augmented Generation (RAG) بهبود دهد. روشی که یک مدل زبانی بزرگ را با دانش خاصی در یک حوزه خاص – در این مورد، مجموعه‌ای از مسائل – بهینه می‌کنند.

 

با این حال این اپلیکیشن همچنان از سرویس های قدیمی که سوالات را با پاسخ های از پیش آماده شده تطبیق می داد، عملکرد ضعیف تری دارد.

برخی از دانش‌آموزان از محدودیت‌های هوش مصنوعی آگاه هستند. ایوان اغلب نتایج Answer AI را با ChatGPT مقایسه می‌کند، در حالی که میهان از Answer AI در یک گروه مطالعه بعد از مدرسه استفاده می‌کند تا ایده‌های خود را با همکلاسی‌هایش به اشتراک بگذارد.

اما این دو از آن دسته دانش‌آموزانی هستند که انگیزه بالایی دارند. این دسته از دانش آموزان معمولا از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار کمک آموزشی استفاده می کنند. در حالی که برخی از همکلاسی‌هایشان ممکن است به سادگی تکالیف خود را به هوش مصنوعی واگذار کنند بدون اینکه چیزی یاد بگیرند.

فعلاً معلمان نمی‌دانند با هوش مصنوعی چه کنند. چندین مدرسه عمومی در آمریکا دسترسی به ChatGPT را بر روی دستگاه‌های مدرسه ممنوع کرده‌اند، اما اعمال ممنوعیت کامل بر هوش مصنوعی مولد به محض خروج دانش‌آموزان از محوطه مدرسه غیر ممکن می‌شود.

استفاده از چت جی پی تی به عنوان هوش مصنوعی معلم خصوصی در حل مسئله انتگرال

واقعیت این است که برای معلمان و والدین غیرممکن است که از استفاده کودکان از هوش مصنوعی برای مطالعه جلوگیری کنند، بنابراین ممکن است آموزش کودکان درباره نقش هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار ناقص که گاهی اشتباه می‌کند، موثرتر از ممنوعیت کامل آن باشد.

امکان استفاده از هوش مصنوعی برای بررسی اینکه دانش آموزان در مسائل ریاضی تقلب کرده‌اند، وجود ندارد. اما همین سیستم ها می توانند در تکالیفی که نیاز به خلاقیت یا نگارش دارد، استفاده شوند. به این ترتیب تقلب دانش‌آموزان در تکالیف علوم انسانی که نیاز به تفکر و بیان اصلی دارند، دشوارتر می شود.

تسلط چینی‌ها در بازار هوش مصنوعی معلم خصوصی

تا ماه مه، محبوب ترین دستیار های هوش مصنوعی آموزشی در ایالات متحده متعلق به شرکت‌های چینی هستند. Question AI که یک سال است به بازار آمده، محصول بنیان‌گذاران اپلیکیشن چینی محبوب Zuoyebang است که در ده سال گذشته حدود 3 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است.

Gauth توسط شرکت مالک TikTok، یعنی ByteDance، در سال 2019 راه‌اندازی شد. از زمان آغاز به کار، Question AI شش میلیون بار در اپ استور اپل و گوگل پلی استور در ایالات متحده دانلود شده، در حالی که رقیبش Gauth از زمان عرضه دو برابر بیشتر دانلود شده است. این اطلاعات بر اساس داده‌های شرکت تحقیقات بازار SensorTower است. (هر دو برنامه در ایالات متحده توسط نهادهای سنگاپوری منتشر می‌شوند. این یک تاکتیک رایج به دلیل نگرانی‌های رو به رشد غرب درباره فناوری چینی است.)

موفقیت اپلیکیشن‌های تکالیف چینی نتیجه تلاش‌های هماهنگ آن‌ها برای هدف قرار دادن بازار آمریکا در سال‌های اخیر است. در سال ۲۰۲۱، چین قوانینی را برای محدود کردن آموزش خصوصی وضع کرد. از آن زمان، بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات، از جمله مراکز آموزش خصوصی فیزیکی و اپلیکیشن‌های مطالعه آنلاین، به بازارهای خارج از کشور روی آوردند. ایالات متحده به دلیل اندازه بزرگ بازار خود، به طور طبیعی بازار بین‌المللی بسیار جذابی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

این واقعیت که اپلیکیشن‌های آموزش شخصی از تکنولوژی‌های پایه‌ هوش مصنوعی مشابهی استفاده می‌کنند، شرایط را برای بازیگران خارجی هموار کرده است. به طوری که این اپلیکیشن ها می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی برای مطالعه رفتار کاربر، بر موانع زبانی و فرهنگی غلبه کنند. همانطور که یوجین وی در تحلیل معروف خود از موفقیت جهانی TikTok نوشت:« یک الگوریتم یادگیری ماشینی که به طور قابل توجهی پاسخگو و دقیق باشد، می‌تواند پرده‌ ناآگاهی فرهنگی را درهم بشکند.»

تکیه بر گروه مشابهی از مدل‌های زبانی بزرگ همچنین باعث می‌شود که این اپلیکیشن‌های آموزشی نتوانند تنها بر اساس کیفیت پاسخ‌هایشان خود را متمایز کنند. برخی از بازیگران با سابقه، مانند Zuoyebang و PhotoMath، می‌توانند از ترکیب هوش مصنوعی مولد و جستجو در کتابخانه‌های گسترده مسائل برای بهبود دقت استفاده کنند. تازه‌واردها باید راه‌های جایگزینی برای متمایز شدن پیدا کنند. راه هایی مثل بهبود خدمات شخصی شده برای کاربران.

ژو (مدیرعامل Answer AI) گفت:« یک مدل هوش مصنوعی معلم خصوصی باید به طور فعال با دانش‌آموزان درگیر شود و پاسخ‌های خود را به نیازهای یادگیری فردی آن‌ها تطبیق دهد. یک مدل زبانی خام برای این کار آماده استفاده نیست، بنابراین ما سعی می‌کنیم با بهینه سازی مدلمان، خود را متمایز کنیم. به عنوان مثال، ربات هوش مصنوعی ما پس از ارائه یک پاسخ، از دانش‌آموزان دعوت می‌کند تا سوالات پیگیری بپرسند و به جای صرفاً کپی کردن نتیجه، یادگیری عمیق‌تری را تشویق می‌کند.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *