اخبار هوش مصنوعی جهانیمقالات علمی-تحلیلی

تغییرات شگرف در نتایج جستجوی گوگل با نمای هوش مصنوعی

شواهد نشان می‌دهد که نمای هوش مصنوعی جستجوی گوگل در حال متحول کردن دنیای تجارت الکترونیک است. با وجود نتایج عجیب هوش مصنوعی گوگل در جستجوها، مدل زبانی بزرگ گوگل پتانسیل تغییرات شگرفی را در جستجوها دارد. در صورتی که در حوزه سئو یا فروش آنلاین فعالیت دارید، این مقاله را بخوانید.

بارتوش گورالیویچ، بنیان‌گذار Onely، بعد از تحلیل ۲۵,۰۰۰ جستجوی محصولات تجارت الکترونیکی به نتایجی  جالبی درباره ی نحوه ی  تاثیر گذاری نمای هوش مصنوعی گوگل بر جستجوهای خرده‌فروشان آنلاین رسیده است.

این مطالعات  نشان می‌دهد که ۱۶٪ از پرسش‌های تجارت الکترونیکی با نتایج هوش مصنوعی گوگل همراه هستند و این نما ۱۳٪ از کل حجم جستجوهای تجارت الکترونیک را تشکیل می‌دهد.

شایان ذکر است که ۸۰٪ از منابع موجود در این نمای هوش مصنوعی برای پرسش اصلی رتبه‌بندی نشده است.

گورالیویچ اظهار داشت:« رتبه‌های ۱ تا ۳ در جستجو تنها ۸٪ شانس دارند که به عنوان منبع در نمای هوش مصنوعی نمایش داده شوند.»

حرکت به سمت تجربیات سریعتر محصولات

مشاور بین‌المللی سئو، آلیدا سولیس، تفاوت میان رتبه‌بندی طبیعی و نمایش در نمای هوش مصنوعی را بررسی کرد. به گفته وی، گوگل برای پرسش‌های مرتبط با محصولات، رویکرد “پتسریع شده را به جای خلاصه‌سازی صفحات دارای رتبه کنونی ترجیح می‌دهد.

او با اشاره به یافته‌های گورالیویچ اظهار داشت:« به جای ارائه خلاصه‌ای از صفحات دارای رتبه‌های پایین‌تر، گوگل در تجارت الکترونیک تجربه را سریع‌تر می‌کند و محتوایی را که کاربر ممکن است بعداً ببیند، از قبل  به کاربر نشان می دهد.»

سولیس توضیح می‌دهد که در پرسش‌هایی که گوگل قبلاً صفحات دسته‌بندی، نظرات و راهنماهای خرید را رتبه‌بندی می‌کرد، اکنون با استفاده از نمای هوش مصنوعی این نتایج را نادیده گرفته و بدون  واسطه ارائه می‌دهد.

ارزیابی تأثیر ترافیک نمای هوش مصنوعی

Solis جدولی برای کمک به خرده فروشان در ارزیابی میزان رؤیت پذیری کسب و کارشان در جستجو ارائه کرده است.

همانطور که گورالویچ اشاره کرده، گوگل احتمالا خلاصه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را برای جستجوهای پرهزینه، هنگام فعال‌سازی تبلیغات، گسترش خواهد داد. زیرا داده‌ها نشان می‌دهند که این خلاصه‌ها فعلاً برای کلمات کلیدی با تبلیغات گران قیمت حذف شده‌اند.

به زودی گورالویچ و شرکت Onely گزارشی جامع درباره تجارت الکترونیک و صنعت نشر منتشر خواهند کرد که دیدگاه‌های بیشتری را در مورد این روند جستجو ارائه می‌دهد.

چگونه نتایج جستجوی هوش مصنوعی گوگل می تواند به شما کمک کند؟

این موضوع ممکن است برای برندهای شناخته‌شده نگران‌کننده باشد، اما خلاصه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی  می تواند فرصتی جدید برای خرده‌فروشان فراهم کند تا بدون نیاز به رقابت بر سر کلمات کلیدی با ارزش تجاری بالا، دیده شوند.

سایت‌های تجارت الکترونیک می‌توانند با بهینه‌سازی داده‌های محصولات و صفحات جزئیات محصول خود برای نمایش‌های شتاب‌یافته گوگل، از موانع سنتی رتبه‌بندی عبور کنند.

چارچوب ارزیابی دقیقی که توسط سولیس ارائه شده است، به فروشندگان این امکان را می‌دهد تا نمایش خود را بررسی کرده و نیازهای بهینه‌سازی را به طور اولویت‌بندی شده انجام دهند.

خلاصه نتایج

نتیجه‌گیری‌های کلیدی از تحلیل مرورهای هوش مصنوعی و جستجوهای تجارت الکترونیک نشان می‌دهد:

  • ۱۶٪ از جستجوهای تجارت الکترونیک با صفحه خلاصه هوش مصنوعی گوگل همراه هستند.
  • ۸۰٪ از منابعی که به عنوان منبع در نتایج هوش مصنوعی گوگل ذکر می‌شوند، به صورت طبیعی برای جستجوی اصلی رتبه‌بندی نمی‌شوند.
  • رتبه‌های 1 تا 3 تنها ۸٪ شانس دارند که به عنوان منابع در مرورهای هوش مصنوعی قرار گیرند.
  • این یافته‌ها تغییرات عمده‌ای را در نحوه‌دیده شدن سایت‌های تجارت الکترونیک در نتایج جستجو نشان می‌دهد.

چرا مرورهای هوش مصنوعی اطلاعات محصولات را از منابع غیررتبه‌بندی می‌گیرند، و این موضوع برای خرده‌فروشان چه معنایی دارد؟

مرورهای هوش مصنوعی گوگل برای جستجوهای مربوط به محصولات، بر ارائه تجربه‌ای سریع‌تر تمرکز دارند تا خلاصه کردن صفحات با رتبه‌بندی فعلی. این تغییر بر نشان دادن مستقیم آنچه کاربران می خواهند، تأکید دارد، به جای نتایج ارگانیک سنتی.

به این ترتیب خرده فروشان باید به این نکات جدید توجه ویژه داشته باشند:

  • نیاز به بهینه‌سازی صفحات محصول با فراتر رفتن از روش‌های سنتی SEO و تأمین نیازهای داده‌ای ابزارهای هوش مصنوعی.
  • فرصت‌های جدید برای دیده شدن بدون داشتن رتبه بالا در صفحات جستجو.
  • امکان عبور از موانع رتبه‌بندی سنتی با توجه به ادغام داده‌های بهبود یافته محصولات.

مقاله فوق ترجمه ای از مقاله ی با عنوان مشابه از مجله موتور جستجو است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *