معرفی محصولاتمقالات علمی-تحلیلی

داستان شکست گجت هوش مصنوعی Humane: چگونه یک استارتاپ چند صد میلیون دلاری شکست خورد؟

با اوج گرفتن هوش مصنوعی در سراسر جهان، استارتاپ ها و شرکت های متعدد به دنبال توسعه آینده هوش مصنوعی بودند. محصولات این استارتاپ ها از اپلیکیشن های کوچک و بزرگ مثل Replika تا گجت های پیچیده و عجیب و غریب مثل Humane بوده است.

با این حال تمام این اپلیکیشن ها موفقیت آمیز نبودند. Humane پس از جمع آوری صدها میلیون دلار بودجه از سیلیکون ولی، نتوانست محصول 700 دلاری (40 میلیون تومان) خود را به تعداد کافی به فروش برساند. مقاله ی زیر ترجمه شبکه فناوران هوش مصنوعی ایران از مقاله‌ای از نیویورک تایمز در این مورد است:

پرده اول: شروع نه چندان مطمئن

چند روز قبل از اینکه منتقدان تکنولوژی نظر خود را درباره Ai Pin شرکت Humane بیان کنند، مؤسسان این شرکت کارکنان خود را جمع کرده و آنها را تشویق کردند که خود را آماده برای محصولشان کنند. آنها هشدار دادند که ممکن است بازخوردها ناخوشایند باشد.

بنیان‌گذاران Humane، بتانی بونجیورنو و عمران چودری، درست می‌گفتند. در ماه آوریل، منتقدان به شدت از محصول جدید ۶۹۹ دلاری این شرکت انتقاد کردند، محصولی که برای یک سال با تبلیغات و رویدادهای پرزرق و برق مانند هفته مد پاریس تبلیغ شده بود. به گفته برخی منتقدان، Ai Pin کاملاً خراب بود و نقایص آشکاری داشت. یکی از آنها اعلام کرد که این بدترین محصولی است که تا به حال بررسی کرده‌ام.

حدود یک هفته پس از انتشار این نقدها، Humane شروع به مذاکره با شرکت HP، تولید کننده کامپیوتر و چاپگر، برای فروش خود به بیش از ۱ میلیارد دلار کرد، سه فرد مطلع از این گفتگوها این موضوع را اعلام کردند. خریداران احتمالی دیگری نیز به میز مذاکره آمده اند، اگرچه مذاکره‌ها معمولی بوده و فرآیند فروش رسمی آغاز نشده است.

شرکت Humane از بانک سرمایه‌گذاری Tidal Partners خواست تا در مدیریت مذاکرات و همچنین دور جدید تأمین مالی که ارزش آن به ۱.۱ میلیارد دلار می‌رسد، کمک کند.

این تحولات به نوعی یک شکست برای Humane محسوب می شد. این شرکت ۲۴۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران قدرتمند سیلیکون ولی، از جمله سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، و مارک بنیوف، مدیرعامل Salesforce، سرمایه جمع کرده بود. ارزش آن‌ به دلیل بلندپروازی و وعده‌های بزرگش به ۱ میلیارد دلار هم رسیده بود. Humane پنج سال را صرف ساخت یک دستگاه برای یک انقلاب در بازار گوشی‌های هوشمند کرد، اما سرانجام ناکام ماند.

مشکلات فراوان و فروش نا امید کننده Humane

تا اوایل آوریل، Humane حدود ۱۰,۰۰۰ سفارش برای Ai Pin دریافت کرده بود که بخشی کوچک از ۱۰۰,۰۰۰ واحدی بود که امید به فروش آن در سال جاری داشت. در ماه‌های اخیر، این شرکت نیز با خروج کارکنان از شرکت خود مواجه شده. آنها همچنین سیاست پس دادن کالا را تغییر داده است. چند روز پیش نیز این شرکت از مشتریان خواست تا استفاده از شارژر محصولشان را به دلیل خطر آتش‌سوزی مرتبط با باتری آن متوقف کنند.

این ناکامی‌ها بخشی از یک روند گسترده‌تر از شکست‌های پشت سر هم در دنیای هوش مصنوعی مولد هستند. شرکت‌های مختلف محصولات را نیمه‌کاره عرضه می‌کنند. در دو سال گذشته، گوگل قابلیت‌های جستجوی هوش مصنوعی را معرفی کرده. این محصول کمی بعد به مردم توصیه می‌کردند سنگ و چسب بخورند. مایکروسافت چت‌بات Bing را معرفی کرد که دچار توهم می‌شد. سامسونگ ویژگی‌های هوش مصنوعی به گوشی هوشمند اضافه کرد که گاهی اوقات عالی و گاهی دیگر گیج‌کننده بودند.

بسیاری از کارکنان کنونی و سابق شرکت Humane گفته اند که آقای چودری و خانم بونجیورنو ترجیح می‌دهند نظرات مثبت را بزرگ کنند و انتقادها را نادیده بگیرند. این امر موجب نادیده گرفتن هشدارها در مورد عمر کم باتری و مصرف انرژی زیاد Ai Pin شده است. به گفته آن‌ها، یک مهندس نرم‌افزار ارشد پس از مطرح کردن سوالاتی درباره محصول اخراج شد. کارمندان متعدد دیگر این شرکت نیز از روی ناامیدی آن را ترک کرده اند. این شرکت در اوج خود ۲۵۰ کارمند داشت.

آقای چودری گفت که شرکت او کارکنان را تشویق به ارائه بازخورد می‌کرد. او گفت که خروج کارکنان نتیجه طبیعی انتقال از مرحله ایجاد یک دستگاه جدید به مرحله نگهداری آن پس از عرضه بوده و در این مرحله ممکن است کارکنان دیگری جذب شوند.

آقای چودری و خانم بونجیورنو، که هر دو در اپل کار کرده‌اند، Humane را در سال ۲۰۱۹ تأسیس کردند. آن‌ها قصد داشتند یک گجت شبیه به سنجاق سینه بسازند که با آهنربا به لباس متصل شود. این دستگاه به کاربران امکان دسترسی به یک دستیار مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی را می داد.

گجت آنها می توانست پیامک ارسال کند، در وب جستجو کند یا عکس بگیرد. این دستگاه همچنین دارای لیزری است که متن را روی کف دست کاربر برای انجام وظایفی مانند رد کردن یک آهنگ هنگام پخش موسیقی نمایش می‌دهد. همچنین دارای دوربین، بلندگو و قابلیت پشتیبانی از سیمکارت بود.

از همان ابتدا، کارکنان کنونی و سابق شرکت گفتند که Ai Pin با مشکلاتی شناخته شده مواجه بود و منتقدان نیز بعدا با آن مشکلات مواجه شدند.

یکی از مشکلات نمایشگر لیزری دستگاه بود که مصرف انرژی بسیار زیادی داشت و باعث می‌شد دستگاه داغ کند. چند متخصص این حوزه اعلام کردند که مدیران Humane قبل از نمایش دستگاه به شرکای بالقوه و سرمایه‌گذاران، اغلب آن را روی بسته‌های یخ خنک می‌کردند تا مدت زمان بیشتری کار کند. این کارکنان گفتند که چنین تدابیری می‌تواند در اوایل چرخه توسعه محصولات فناوری رایج باشد.

هنگامی که کارکنان شرکت نگرانی‌هایی درباره گرما مطرح کردند، بنیان‌گذاران شرکت مدعی شدند که به روز رسانی نرم افزاری این مشکل را حل می کند. اما مدیران شرکت بیشتر از طراحی بهینه، به دنبال طراحی زیبا بوده اند.

باتری دستگاه برای کارکرد طولانی کافی نبود. آزمایش های اولیه نشان می داد که دستگاه ها در عرض چند ساعت خالی می‌شدند. به همین دلیل شرکت تصمیم گرفت به مشتریان یک باتری پشتیبان و جعبه شارژر ارائه کند. کاری که به گفته چند کارمند این شرکت، قیمت محصول را بیش از ۱۰۰ دلار افزایش داد.

که مشکلات موجود در دستگاه باعث شد شرکت Humane تاریخ عرضه دستگاه را از اکتبر (مهرماه) به آوریل (فروردین) موکول کند.

چند کاربر دیگر شرکت اظهار کردند که برخی از کارکنان سعی کردند بنیان‌گذاران را متقاعد کنند که Ai Pin را به دلیل آماده نبودن عرضه نکنند. دیگران بارها از مدیران شرکت خواستند که یک مدیر بازاریابی استخدام کنند. این سمت تا زمان عرضه محصول خالی ماند.

در ماه اکتبر، مجله تایم Ai Pin را یکی از بهترین اختراعات سال ۲۰۲۳ نامید. ماه بعد، Humane جزئیات محصول را اعلام کرد و آن را در تبلیغات تجاری گسترده معرفی کرد.

اما به گفته کارمندان شرکت، سفارش‌ها کندتر از حد انتظار بود و این امر باعث شد که Humane برنامه های تولیدی خود را محدود کند. خانم بونجیورنو از بنیان گذاران این شرکت، از اظهار نظر درباره وضعیت فروش این محصول خودداری کرد.

بنیان‌گذاران شرکت مدعی شدند که با چندین منتقد صحبت کرده‌اند تا دستگاه را ارزیابی کنند و به سوالات آن‌ها درباره تجربیاتشان پاسخ دهند. تجربیات و انتقادهایی که شامل موضوعاتی در مورد دمای بالای Ai Pin و پاسخ‌های نادرست به برخی درخواست‌ها بود.

پایان تلخ یا بازگشت ققونس وار؟

در ۱۱ آوریل، منتقدان نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و The Verge به شدت نقاط ضعف Ai Pin را مورد انتقاد قرار دادند. مارکز براونلی، یکی از بررسی‌کنندگان تکنولوژی در یوتیوب با ۱۹ میلیون دنبال کننده، بررسی خود را با عنوان بدترین محصولی که تا به حال بررسی کرده‌ام منتشر کرد.

پس از بازخوردها، خانم بونجیورنو گفت:«ما تیم خود را جمع کردیم و گفتیم باشه، نگاه کنید، این نظرات منفی دردناک خواهند بود. ما باید با بازخوردهای دردناک روبرو شویم.»

خانم بونجیورنو و آقای چودری گفتند که از آن زمان Humane روی مشکلات دستگاه کار کرده است. این استارتاپ گزینه‌های بیشتری برای ناوبری صوتی به دستگاه اضافه کرده و همچنین افکت‌های صوتی را برای سهولت استفاده افزوده است. به‌روزرسانی‌ها شامل یکپارچه‌سازی جدیدترین سیستم چت‌بات GPT-4، و به‌روزرسانی‌ای است که عمر باتری را ۲۵ درصد افزایش داده و زمان پاسخ‌دهی دستگاه را به دو ثانیه کاهش می‌دهد. بنیان‌گذاران گفتند این به‌روزرسانی‌ها مسائلی را که منتقدان مطرح کرده بودند، حل کرده است.

Humane اخیرا قراردادهایی با اپراتورهای تلفن همراه کره و ژاپن امضا کرده تا محصول خود را در این کشورها عرضه کند. علاوه بر آن، مذاکراتی با شرکت های فناوری بزرگ، از جمله HP برای فروش احتمالی یا فروش فناوری های این شرکت انجام شده است. این گفتگوها باعث شد آقای چودری و خانم بونجیورنو بانک سرمایه گذاری Tidal Partners را برای جذب سرمایه استخدام کنند.

حال باید دید این استارتاپ از فروش نا امید کننده محصول اول خود، برای عرضه محصولات بهتر درس می گیرد یا اینکه به زودی با پایان کار این شرکت، امیدهای بنیان گذاران آن از بین می رود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *