اخبار هوش مصنوعی جهانیمعرفی محصولات

پیشگیری حملات قلبی با هوش مصنوعی

اسکن قلب برای پیشگیری حملات قلبی با هوش مصنوعی که تحولی بزرگ محسوب می‌شود به زودی می‌تواند در سراسر بریتانیا مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم هوش مصنوعی با توانایی شناسایی افرادی که احتمال مواجهه با حمله قلبی در 10 سال آینده دارند، عرضه خواهد شد. این سیستم از سوی تیمی از دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و می تواند داده‌های پنهان را در سی‌تی‌اسکن‌ پیدا کند.

این فناوری می تواند با پیشگیری حملات قلبی با هوش مصنوعی سالانه جان هزاران نفر را نجات دهد. هم اکنون این سیستم از سوی مؤسسه ملی بهداشت و بهبود مراقبت از بیماران انگستان در حال ارزیابی است و انتظار می‌رود تصمیم نهایی برای استفاده از آن در سازمان ملی سلامت انگلستان تا پایان سال اتخاذ شود.

توسعه دهندگان این پروژه همچنین اعلام کرده‌اند که در حال کار بر روی سیستم‌های هوش مصنوعی مشابهی برای سکته مغزی و دیابت هستند. پروفسور چارالامبوس آنتونیادس، رهبر مطالعه Orfan (عوامل خطر آکسفورد و تصویربرداری غیر تهاجمی) گفت:« این فناوری تاکنون در چندین بیمارستان در سراسر بریتانیا آزمایش شده و نتایج بسیار امیدوارکننده بوده است. اگر این فناوری به صورت ملی اجرا شود، به نجات هزاران نفر از حملات قلبی زودرس یا مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی کمک خواهد کرد.»

آنتونیادس گفته است که هر سال بیش از ۳۰۰,۰۰۰ نفر در بریتانیا دچار درد شدید قفسه سینه می‌شوند و برای کشف وضعیت غیرعادی قلبی مانند انسداد عروقی، سی‌تی‌اسکن انجام می‌دهند. با این حال، کمتر از ۲۰ درصد از کسانی که اسکن می‌شوند، دارای انسداد یا تنگی خطرناک عروق قلبی هستند.

وی در این مورد گفت:« بیش از ۸۰ درصد باقی‌مانده هیچ نشانه‌ای از ناهنجاری ندارند. پزشکان به آن ها اطمینان می دهند که سالم هستند. بسیاری از اوقات بدون هیچ دارو یا بررسی بیشتر به خانه فرستاده می‌شوند. با این‌ حال، این اطمینان پزشکان غالباً دلیل محکم ندارد.»

در حقیقت، حدود دو سوم از افرادی که به خانه فرستاده می شوند، دچار عوارض بزرگ و بعضا کشنده قلبی می‌شوند. او گفت:«واضح است که ما سیگنال‌هایی را از اسکن‌های خود نادیده گرفته‌ایم که می‌توانستند به ما بگویند چه کسانی در خطر واقعی هستند. این یک مشکل بزرگ در سیستم بهداشت و درمان است و ما معتقدیم که هوش مصنوعی فناوری مناسبی برای مقابله با آن است.»

این تحقیقات توسط تیمی در دانشکده پزشکی رادکلیف دانشگاه آکسفورد انجام شده و اخیرا در مجله لانست منتشر شده است. محققان به منظور شناسایی ناهنجاری‌های قلبی از اسکن‌های استاندارد سی‌تی (توموگرافی کامپیوتری) استفاده می کنند. تحلیل های انجام شده به کمک هوش مصنوعی، به پزشکان اجازه می‌دهد برای پیشگیری حملات قلبی با هوش مصنوعی درمان‌های پیشگیرانه همچون داروهای ضد التهاب به بیماران ارائه دهند.

آنتونیادس گفت که بخش زیادی از مشکل این است که آسیب به یک شریان که ناشی از التهاب است، توسط سی‌تی اسکن شناسایی نمی‌شود. وی ادامه داد:« کشف ما این بود که با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانیم تصاویری از سی‌تی اسکن‌ها ایجاد کنیم که اطلاعات پنهان را نشان دهد تا ببینیم چه آسیبی به قلب وارد شده است. در گذشته، نمی‌توانستیم این موارد را تصویرسازی کنیم.»

این تکنیک از داده‌های مربوط به ویژگی‌های پلاک‌های کرونری و تغییرات در چربی اطراف شریان‌های ملتهب استفاده می‌کند تا اطلاعات کلیدی درباره وضعیت سلامت شریان‌های قلب ارائه دهد. طبق گفته های آنتونیادس، این داده‌ها به محققان می‌گویند که خطر قطعی وقوع یک رویداد قلبی کشنده برای یک بیمار در ده سال آینده چقدر است. از این طریق امکان پیشگیری حملات قلبی با هوش مصنوعی با استفاده از داروهای مناسب را فراهم می کنند

این عوامل خطر در ابتدا با استفاده از مطالعات موردی در آمریکا استخراج شدند، اما این داده‌ها سپس با استفاده از اطلاعات ۴۰,۰۰۰ بیمار در بیمارستان‌های بریتانیا ارزیابی شده‌اند.

آنتونیادس گفت:« آنچه ما یافتیم بسیار واضح بود. بیمارانی که نشان داده شد التهاب شدید در شریان‌های کرونری خود دارند، همچنین در معرض خطر بسیار بالایی از بیماری‌های شدید قلبی مانند حملات قلبی قرار دارند. ما راهی پیدا کرده‌ایم تا عواملی که به حملات قلبی منجر می‌شوند را به دقت شناسایی کنیم.»

این پژوهش توسط بنیاد قلب بریتانیا تأمین مالی شده است. بر اساس بررسی ها، در ۴۵ درصد از موارد، پزشکان درمان بیمار را بر اساس داده‌های ارائه شده توسط تحلیل‌های هوش مصنوعی تغییر داده اند. آنتونیادس افزود: «ما همچنین قصد داریم این فناوری ساخت بریتانیا را در آمریکا، جایی که تحت ارزیابی اداره غذا و دارو است، و در اروپا که قبلاً برای استفاده بالینی تأیید شده است، استفاده کنیم.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *