اخبار هوش مصنوعی ایران

ابلاغ اولویت های پژوهش و فناوری 1403-1407

سند اولویت های پژوهش و فناوری 1403-1407 از سوی شورای عتف ابلاغ شد.

به گزارش شبکه فناوران هوش مصنوعی ایران، به نقل از ایرنا، اولویت های پژوهش و فناوری 1403-1407 در حوزه های مختلف صنعتی، علوم پایه و … از سوی شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری ابلاع شده است.

مراحل اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور

تاکنون پنج نسخه از سند اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور در سال‌های 1388، 1391، 1393، 1396و 1403منتشر شده است. اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور برای بازه زمانی 1403-1407 نیز طی فرآیندی تدوین و در جلسه بیست و نهمین جلسه شورای عالی عتف مطرح شد. در این فرآیند، داده‌های اولیه مورد نیاز، از سه منبع اصلی تأمین شده است.

منابع ابلاغ اولویت‌های پژوهش و فناوری ۱۴۰۷-۱۴۰۳

منبع اول اسناد بالادستی کشور همچون نقشه جامع علمی کشور، قوانین برنامه پنج‌ساله توسعه کشور، سیاست‌های کلی نظام در حوزه علم و فناوری و غیره است. دسته دوم شامل نظرهای دستگاه‌های اجرایی، نهادهای حاکمیتی و سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف و غیره و دسته سوم نظرهای خبرگان حاضر در کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی عتف است که خود متشکل از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و تعدادی از اعضای حقیقی متخصص هستند.

محورهای پژوهش و فناوری مندرج در این سند، شامل دو دسته (جدول) هستند که در ذیل عناوین کمیسیون تخصصی مرتبط ذکر شده است. جدول اول شامل محورهایی است که ناظر بر حل چالش‌های جاری کشور بوده و درصدد حل آنها تدوین شده است و جدول دوم محورهایی را دربرمی‌گیرد که ناظر بر کلان روندهاست و در راستای پاسخگویی به نیازهای آینده و آینده نگری تدوین شده اند.

علاقه مندان می توانند متن کامل این اولیت ها را از این لینک دریافت نمایند.

مهمترین بخش های اولویت های پژوهش و فناوری 1403-1407 در حوزه هوش مصنوعی

به طور کلی، بیشترین تمرکز این سند بر منابع طبیعی و صنایع و معادن و فاوا است. این حوزه ها حدود نیمی از محورهای پژوهشی مد نظر در این سند را در بر گرفته اند.

مهمترین بخش های اولویت‌های پژوهش و فناوری ۱۴۰۷-۱۴۰۳

سند اولویت های پژوهش و فناوری 1403-1407، هوش مصنوعی و فناورهای هوشمند را به عنوان یکی از مهمترین فناوری ها در حوزه های صنایع خلاق و فرهنگی، معماری و شهرسازی، رسانه، امور بازرگانی و صنایع برای مدیریت صنایع و توسعه محصولات جدید معرفی کرده است. علاوه بر آن در حوزه حکمرانی و توسعه صنعت 4.0 در کشور، در کنار بخش سلامت و رفاه اجتماعی و مدیریت هوشمنمد انرژی و منابع طبیعی نیز این دسته از فناوری ها از اولویت های پژوهشی کشور خواهند بود.

توسعه دهندگان این سند، به دنبال گسترش پژوهش های علمی با استفاده از هوش مصنوعی و توسعه فناوری های هوش مصنوعی، در کنار توسعه سیستم های هوشمند با هدف استفاده در صنایع مختلف نیز هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *