معرفی محصولاتمقالات علمی-تحلیلی

گسترش اهمیت هوش مصنوعی در آموزش

هوش مصنوعی در چشم به هم زدنی در میان دانش‌آموزان و معلمان بسیار محبوب شده است. نظرسنجی‌های بسیاری نشان می‌دهند که مردم همچنان در پذیرش هوش مصنوعی مردد هستند، اما در صنعت آموزش، پذیرش هوش مصنوعی از سوی معلمان و دانش‌آموزان به سرعت در حال افزایش است.

در ایالات متحده در سال گذشته تعداد معلمانی که با چت جی پی تی آشنایی دارند از ۵۵٪ به ۷۹٪ افزایش یافته است. این رقم در دانش آموزان از ۳۷٪ به ۷۵٪ رسیده است. این آمار در ماه مه از سوی موسسه Impact Research برای بنیاد خانواده والتون جمع آوری شده است.

در مورد استفاده واقعی از هوش مصنوعی، افزایش مشابهی مشاهده شده است. به طوری که ۴۶٪ از معلمان و ۴۸٪ از دانش‌آموزان می‌گویند حداقل یک بار در هفته از چت‌جی‌پی‌تی استفاده می‌کنند، که میزان استفاده دانش‌آموزان نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته است.

شاید نکته برجسته‌تر، بازخورد مثبت دانش‌آموزان است. ۷۰٪ از دانش‌آموزان  دیدگاهی مثبت نسبت به چت‌بات‌های هوش مصنوعی دارند. در میان دانشجویان کارشناسی، این رقم به ۷۵٪ می‌رسد. و در میان والدین، ۶۸٪ دیدگاه مثبتی نسبت به چت‌بات‌های هوش مصنوعی دارند.

آمار استفاده دانش آموزان و مدارس از هوش مصنوعی در آموزش

اتان مولیک، استاد مدرسه وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا و متخصص و نویسنده‌ای در زمینه هوش مصنوعی که داده‌های نظرسنجی را بررسی کرده است، می‌گوید:« این داده‌ها بسیار مثبت‌تر از چیزی هستند که من انتظار داشتم.»

 

حدود نیمی از معلمان، دانش‌آموزان و والدین حداقل یک بار در هفته از چت‌بات‌های هوش مصنوعی در مدرسه یا برای کارهای مدرسه استفاده می کنند.
حدود نیمی از معلمان، دانش‌آموزان و والدین حداقل یک بار در هفته از چت‌بات‌های هوش مصنوعی در مدرسه یا برای کارهای مدرسه استفاده می کنند. نظرسنجی آنلاین از ۴,۰۰۷ معلم، والدین و دانش‌آموز در ایالات متحده که در بازه زمانی ۷ تا ۱۵ ماه مه ۲۰۲۴ انجام شده است.

 

داده‌های نظرسنجی با تجربه آکادمی خان و بنیان‌گذار آن، سال خان مطابقت دارد. خان با منطقه آموزشی نیوآرک در نیوجرسی و مناطق دیگر برای آزمودن استفاده از نسخه سفارشی‌شده چت‌جی‌پی‌تی در آموزش به نام Khanmigo، کار کرده است.

خان اخیراً به CNBC گفته است که کاربران ابزار هوش مصنوعی آن‌ها از ۶۵,۰۰۰ دانش‌آموز به یک میلیون دانش‌آموز در سال آینده افزایش خواهد یافت. همچنین اخیراً اعلام شده که مایکروسافت هزینه ارائه هوش مصنوعی به صورت رایگان به معلمان در سراسر آمریکا را تقبل می کند. هم اکنون مدارس برای هر کاربر چت جی پی تی هزینه جداگانه پرداخت می کنند.

بنیان‌گذار و مدیر عامل آکادمی خان، اخیراً در برنامه Squawk Box شبکه CNBC گفته است:«برخلاف بسیاری از مسائل فناوری و آموزش در گذشته که الزامی نبودند، فکر می‌کنم هوش مصنوعی یک باید برای بسیاری از معلمان است.»

آکادمی خان بیشتر برای ویدیوهای آموزشی خود شناخته شده است. با این حال پلتفرم تمرین‌های تعاملی آن مدیران ارشد OpenAI، سم آلتمن و گرگ براکمن را برای همکاری به عنوان شریک‌های آزمایشی چت‌جی‌پی‌تی ترغیب کرد. به این ترتیب استفاده های مثبتی برای چت جی پی تی نیز یافت شد.

اتان مولیک گفت:« نرخ پذیرش در آموزش از آنچه در دنیای کار در حال وقوع است بیشتر است، و این دانش‌آموزان هستند که انگیزه بالایی برای دریافت کمک دارند و معلمان را به دنبال خود می‌کشانند.»

در حقیقت، معلمان تنها گروهی بودند که در نظرسنجی، دیدگاه مثبتشان نسبت به سال گذشته کاهش یافته بود، اگرچه اکثریت (۵۹٪) همچنان دیدگاه مثبتی نسبت به چت‌بات‌های هوش مصنوعی دارند.

معلمان و والدین مسن‌تر (افراد بالای ۴۵ سال) کمتر از دیگران به توانایی خود در استفاده مؤثر از هوش مصنوعی اعتماد دارند. اما خان معتقد است یکی از دلایلی که مایکروسافت و موسسات عام المنفعه او خواسته‌اند دسترسی به هوش مصنوعی را برای همه معلمان آمریکا فراهم کنند، صرفه‌جویی در زمان معلمان است.

خان اخیراً در مصاحبه ای با CNBC گفته است که در گذشته غالباً به معلمان گفته می شد که فقط این یک چیز اضافی را یاد بگیرید. چنین چیزهایی برای معلمانی که از قبل تحت فشار زیادی هستند، یک بار اضافی می‌شود.

معلمان از پیش خیلی تحت فشار هستند. به خصوص با این ابزارهای جدید برای معلمان، این یک چیز دیگر است که باید یاد بگیرند. ما تحقیقات خان با مناطق آموزشی تا به حال نشان داده که این فناوری ۵ تا ۱۰ ساعت در هفته در زمان معلمان صرفه جویی می کند. یادگیری این فناوری برای معلمان کمی زمان بر خواهند بود. اما در نهایت، کارشان را کم می کند.

تنها ۲۵٪ از معلمان در نظرسنجی گفته‌اند که آموزشی درباره چت‌بات‌های هوش مصنوعی دریافت کرده‌اند. تقریباً یک‌سوم (۳۲٪) می‌گویند که کمبود آموزش و توسعه حرفه‌ای دلیل اصلی عدم استفاده آن‌ها از هوش مصنوعی است. معلمان گفته‌اند که از هوش مصنوعی برای تولید ایده برای کلاس‌ها (۳۷٪)، برای برنامه‌های درسی و تهیه مواد آموزشی (۳۲٪)، برای ورقه‌های کاری دانش‌آموزان یا مثال‌ها (۳۲٪)، و برای ایجاد آزمون‌ها یا امتحانات (۳۱٪) استفاده کرده‌اند.

مولیک در بلندمدت نسبت به هوش مصنوعی در آموزش خوش‌بین است. در کوتاه‌مدت نیز نتایج نظرسنجی ها نسبت به نظرسنجی‌های گذشته مربوط به معرفی فناوری‌های پیشنین بسیار خوب هستند.

خان در مصاحبه اخیر خود با CNBC هشدار داد که نباید فناوری را مهمتر از کاربرد اصلی آن قرار داد. مواردی در طول ۱۵ سال گذشته وجود داشته که سازمان های آموزشی توانسته‌اند با استفاده از فناوری بسیار سریع تر از حالت معمول به هدف برسند. اما موارد بسیاری دیگر هم وجود داشته که آیپدها و لپ‌تاپ‌ها خریده شده‌اند و سپس گرد و خاک گرفته‌اند.

نمودار در پاسخ به پرسش چند وقت یک بار به طور شخصی، خارج از کار یا مدرسه، از چت‌بات‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنید؟
چند وقت یک بار به طور شخصی، خارج از کار یا مدرسه، از چت‌بات‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنید؟
نظرسنجی آنلاین از ۴,۰۰۷ معلم، والدین و دانش‌آموز در ایالات متحده که در بازه زمانی ۷ تا ۱۵ مه ۲۰۲۴ انجام شده است.

بر اساس داده‌های جدید استفاده از هوش مصنوعی در آموزش باعث بهبود عدالت آموزشی شده است. گروه‌های تحت خطر و اقلیت ها در حال پذیرش هوش مصنوعی برای آموزش با نرخ‌های بالاتری هستند. از جمله معلمان و والدینی که از هوش مصنوعی برای کمک به فرزندان خود استفاده می‌کنند. دانش‌آموزان سیاه‌پوست و هیسپانیک K-12 و دانشجویان کارشناسی با احتمال بیشتری از هوش مصنوعی برای مدرسه استفاده می‌کنند.

حتی در هنگام برنامه نویسی نیز دانش آموزان مناطق کم برخوردار می توانند با کمک هوش مصنوعی، به تمرین برنامه نویسی به زبان های مختلف بپردازند.

در میان والدین، ۴۷٪ از کسانی که نظرسنجی شده‌اند خواهان استفاده بیشتر از چت‌بات‌های هوش مصنوعی در مدارس هستند، در مقابل ۳۶٪ که خواهان استفاده کمتر هستند. حمایت والدین از استفاده از هوش مصنوعی در آموزش در میان والدین سیاه‌پوست (۵۷٪) و والدین هیسپانیک (۵۵٪) بالاتر است.

از دید مولیک هنوز زود است که بخواهیم داده‌های اقتصادی و عدالت آموزشی را به طور قطعی تحلیل کنیم. دانش‌آموزان مدارس خصوصی با احتمال بیشتری هم به صورت شخصی و هم در مدرسه از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. اما اضافه کرد که بررسی عمیق‌تر داده‌ها برای پاسخ به این سؤال که آیا هوش مصنوعی می‌تواند شکاف‌های موجود در سیستم مدرسه را پر کند. هم اکنون مردم دیگر نیازی به معلم خصوصی ندارند.

پاسخ به سوال دفعات استفاده برای افرادی که حداقل یک بار در هفته از چت‌بات‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.
دفعات استفاده برای افرادی که حداقل یک بار در هفته از چت‌بات‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.
نظرسنجی آنلاین از ۴,۰۰۷ معلم، والدین و دانش‌آموز در ایالات متحده که در بازه زمانی ۷ تا ۱۵ مه ۲۰۲۴ انجام شده است.

هوش مصنوعی و تقلب

این نتایج پرسش های زیادی را برای معلمان و والدین به وجود می‌آورد.

مولیک گفت:« ارزش آموزش در کلاس زمانی که دانش‌آموز می‌تواند تمام اطلاعات را از یک هوش مصنوعی دریافت کند، نامشخص است. دقت هوش مصنوعی در مقایسه با معلم، هنوز مسئله‌ای حل نشده است. باید در پذیرش کامل هوش مصنوعی محتاط باشیم.»

نزدیک به ۲۰٪ از معلمان مورد نظرسنجی گفته‌اند که ChatGPT تأثیر منفی داشته است که ۷٪ از نسبت سال گذشته بیشتر است.

نمی‌توان در مورد هوش مصنوعی در آموزش صحبت کرد بدون اشاره به استفاده آن در تقلب، هرچند تقلب آنلاین موضوع جدیدی نیست. دانش‌آموزان انگیزه بالایی برای تقلب دارند. آن ها کار های زیادی برای انجام دادن دارند و زمان کافی برای تکمیل همه آن کارها ندارند. به طور تاریخی، انجام تکالیف خانگی نمرات دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد. اما از زمان افزایش تقلب آنلاین، این ارتباط ضعیف شده و هوش مصنوعی می‌تواند ارزش تکالیف خانگی را کاهش دهد.

دانش‌آموزان  که مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند گفته‌اند که احتمال زیادی دارد از چت‌بات‌های هوش مصنوعی برای نوشتن مقاله‌ها و سایر تکالیف (۵۶٪) استفاده کنند. کاربرد بعدی هوش مصنوعی، مطالعه برای امتحانات و آزمون‌ها (۵۲٪) است. آن ها هم اکنون می توانند سوال ریاضی با هوش مصنوعی حل کنند. هوش مصنوعی می تواند پارتنر زبان انگلیسی برای بهبود مهارت های یادگیری زبانی باشد.

خان اخیراً به CNBC گفته است که سیستم تدریس هوش مصنوعی آن‌ها طوری طراحی شده که به نوعی دانش‌آموزان را در حد و مرز خود نگه دارد، به عنوان مثال، هنگام نوشتن یک مقاله، و هوش مصنوعی قادر است تشخیص دهد که پیشرفت در کار به دانش‌آموز مربوط است یا نه و هر گونه نشانه‌ای از تقلب را به معلم اعلام کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *