اخبار هوش مصنوعی ایران

پایش انفرادی مرغداری‌ با ربات هوشمند

شرکت دانش‌بنیان صنایع انفورماتیک سدید با طراحی و ساخت ربات خودران ویژه پایش انفرادی مرغداری‌ها، گام مهمی در تحول فناوری‌های مربوط به پایش، شناسایی، تشخیص، کنترل بیماری و تضمین سلامت گله‌ها برداشته است. این دستاورد می‌تواند به بهبود و ارتقاء استانداردهای این حوزه کمک شایانی کند.

با توجه به اهمیت صنعت طیور به عنوان یکی از ارکان امنیت غذایی کشور و افزایش تقاضای پروتئین گوشت طیور، ضرورت بهره‌برداری بهینه از منابع در این صنعت مورد توجه قرار گرفته است. هوشمندسازی با استفاده از ربات های تخصصی پایش انفرادی مرغداری‌ یکی از راهکارهایی است که می‌تواند به دستیابی به این هدف کمک کند.

بر اساس گفته های فرزاد یاوری، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان صنایع انفورماتیک سدید یکی از نگرانی‌های اصلی مرغداران در سطح ملی و جهانی، وقوع بیماری‌ها، تلفات زیاد و افزایش ضریب تبدیل است که شامل نسبت میزان دان مصرفی به گوشت تولیدی می‌شود.

وی افزود: این سه مؤلفه به‌طور جدی بهره‌وری را تحت تأثیر قرار می‌دهند و سالانه تلفات میانگین حدود ۱۰ درصد و ضریب تبدیل حدود دو درصد است که این ارقام قابل توجه بوده و فاصله زیادی با صنایع طیور کشورهای پیشرفته دارند.

وی همچنین توضیح داد که فناوری‌های مختلفی برای کنترل این آمارها وجود دارند که می‌توانند تا حدی این چالش‌ها را کاهش دهند، اما عوامل بیماری‌زا و افزایش دهنده ضریب تبدیل متعدد بوده و معمولاً خارج از کنترل هستند. به همین دلیل، راهکاری جامع برای حل این مسائل یافت نشده و بر این اساس، فناوری پایش جمعی و انفرادی مرغ‌ها در مزارع بررسی و اجرا شده است.

یاوری اضافه کرد که پایش انفرادی طیور در مرغداری‌ها با چالش‌هایی نظیر استرس فراوان به مرغ و خطای انسانی مواجه است. او اظهار داشت که حل این مشکلات نیازمند فناوری‌ای است که توانایی شناسایی بیماری‌ها را با سنسورها داشته باشد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد:« مشکلاتی نظیر پایش دوره‌ای و نامنظم، عدم ثبت داده‌ها و شناسه‌گذاری مرغ‌های بیمار، ایجاد استرس و تنش در مرغداری و کاهش ایمنی زیستی، کندی پایش سلامت مرغداری توسط انسان و… از جمله مسائلی هستند که در صورت عدم استفاده از این فناوری، مزرعه با آن‌ها روبرو خواهد شد.»

بهره‌گیری از هوش مصنوعی، رباتیک و الکترونیک برای پایش انفرادی مرغداری‌

فرزاد یاوری بیان کرد که مطالعات و تحقیقات برای حل چالش‌های مرغداری‌ها از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و در این مدت، راهکارهای مختلفی از جمله ساخت یک کیت IOT در سال ۱۳۹۶ مورد آزمایش قرار گرفت، اما این راهکارها به دلیل پیچیدگی و تنوع عوامل موثر، موفقیت‌آمیز نبودند.

بر اساس گفته های یاوری، تنها راهکار موثر، استفاده ترکیبی از فناوری‌های هوش مصنوعی، رباتیک و الکترونیک بود. پروژه پایش انفرادی مرغداری پس از گذراندن مراحل تحقیق و توسعه و ساخت نمونه‌های اولیه، اکنون در مرحله آزمایش‌های نهایی است و در آستانه ورود به تولید انبوه قرار دارد.

یاوری تأکید کرد که دانش کامل پیاده‌سازی این محصول و فناوری‌های به کار رفته در آن کاملاً بومی است و تنها تعداد کمی از کشورها و شرکت‌ها به این فناوری دست یافته‌اند. وی خاطرنشان کرد که این پروژه از فناوری‌های نوظهور و پیشرفته جهانی همچون هوش مصنوعی و رباتیک استفاده می‌کند و کشور ما با فاصله کمی نسبت به سطح جهانی این فناوری‌ها قرار دارد.

یاوری در پایان اظهار داشت که صنعتی شدن این محصول می‌تواند به افزایش بهره‌وری در صنعت طیور کشور منجر شود و تاثیر بسزایی در امنیت غذایی داشته باشد. همچنین، این فناوری قابلیت توسعه و استفاده در سایر حوزه‌ها را نیز دارد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *