اخبار هوش مصنوعی جهانیمقالات علمی-تحلیلی

تسریع سرمایه گذاری در امنیت سایبری با هوش مصنوعی

با علاقه بسیار زیادی که به هوش مصنوعی مولد وجود دارد، استارتاپ‌های این حوزه توانسته‌اند در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۴ خزانه‌های خود را به سرعت پر کنند. از جمله روندهای مرتبط، گسترش سرمایه گذاری در امنیت سایبری با هوش مصنوعی است. مقاله ی زیر ترجمه ای از مقاله ی SC Magazine در این حوزه است.

پس از رکوردشکنی در سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و سرمایه‌گذاری‌های شرکتی در شرکت‌های امنیت سایبری در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، این بخش در سال ۲۰۲۳ با کاهش شدیدی مواجه شد که طبق تحقیقات DataTribe Insights این کاهش در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به ۳۷ درصد رسید.

در حالی که این کاهش پس‌لرزه‌های روندهای وسیع‌تری را دنبال می‌کرد، رکود سال گذشته به‌طور قابل‌توجهی نمایان‌گر کاهش سرمایه گذاری های مراحل اولیه بود. در سال ۲۰۲۳ تعداد معاملات سرمایه‌گذاری اولیه (تا مرحله‌ی بذری) کمتر از نصف تعداد معاملات سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ بود (۲۱ معامله در مقابل ۴۹ معامله) – البته رقم کلی سرمایه‌گذاری در استارتاپ های توسعه دهنده راهکارهای امنیت سایبری کاهش چشمگیری نیافت.

به گفته‌ی Wayne Schepens، تحلیل‌گر ارشد بازاری در CyberRisk Alliance – شرکت مادر SC Media در ماه‌های ابتدایی سال جاری، سرمایه‌گذاری مرحله‌ی بذری و پیش‌بذری در حوزه امنیت سایبری در حال رشد دوباره است. سرمایه‌گذاری خطرپذیر در امنیت سایبری در نیمه‌ی اول سال جاری افزایش یافته و انتظار می‌رود رقم  سال ۲۰۲۳ را پشت‌سر بگذارد.

او افزود: احتمالا به دلایلی خوب ما هنوز فاصله زیادی با اوج خود داریم. سرمایه‌گذاران خطرپذیر راه محافظه‌کارانه را انتخاب کرده و به این روند ادامه می‌دهند. معاملاتی که در همین مدت صورت گرفته است، ما را امیدوار می کنند. چرا که سرمایه‌گذاران مرحله‌ی اولیه در استارتاپ‌های امنیت سایبری کاملا جلو آمده اند. استارتاپ های مد نظر آن ها معمولا بر استفاده از هوش مصنوعی مولد، نقش‌های توسعه‌یافته در مدیریت هویت و دسترسی، مدیریت ریسک‌های تهدید و مدیریت ریسک‌های شخص ثالث تمرکز دارند.

Schepens گفت:« اخیرا من سرمایه گذاری های بذری بزرگتر از معمول را دیده‌ام.»

بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند Glasswing Ventures به طور خاص بر شرکت‌های فناوری که در مراحل اولیه هستند و از هوش مصنوعی در محصول خود استفاده می کنند، تمرکز دارند. Rick Grinnell، بنیان‌گذار و شریک مدیریتی این شرکت و مسئول تأمین مالی امنیت سایبری آن گفت:« سال گذشته واقعاً کند بود … سرعت معاملات به نصف آنچه متداول بود کاهش یافته بود.»

به گفته Grinnell شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر Glasswing از سال ۲۰۱۶ در شرکت‌هایی با تمرکز بر یادگیری ماشین و هوش مصنوعی پیشرفته سرمایه‌گذاری کرده است. یک‌سوم از نزدیک به ۵۰ شرکت که Glasswing در آنها سرمایه‌گذاری کرده است، شرکت‌های امنیت سایبری هستند.

گسترش سرمایه گذاری در امنیت سایبری با هوش مصنوعی با توجه ویژه به استارتاپ ها

با توجه به علاقه شدید به هوش مصنوعی و همچنین رشد سریع این فناوری، سرمایه‌گذاران به شرکت‌های نوپای مرحله اولیه که می‌توانند از هوش مصنوعی برای یافتن بهتر و دفع حملات استفاده کنند، نگاه مثبتی دارند. حملاتی که خود مهاجمان نیز با بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای افزایش تعداد و اعتبار نمایان خود انجام می‌دهند.

Grinnell با توجه به به سرمایه‌گذاری هایی در شرکت‌های نوپای امنیت سایبری در Glasswing و شغل قبلی خود کرد،گفت:« هوش مصنوعی حتی در نقشه راه بسیاری از سرمایه‌گذاران وجود نداشت.»

با ورود هوش مصنوعی به جهان امنیت سایبری، رسانه‌های اجتماعی و حتی درک عمومی، شرکت‌های استفاده کننده از هوش مصنوعی مولد به شدت جذاب شده اند. Grinnell اضافه می‌کند که استفاده از هوش مصنوعی بخشی از نیاز به بهبود ابزارهای امنیتی است. با گذر زمان حجم حملات افزایش می‌یابد، خستگی از هشدارها رشد می‌کند و یافتن سیگنال در میان نویز دشوارتر می‌شود.

علاوه بر آن، سرمایه گذاران در میان کسب و کارهای بزرگ سازمانی، تقاضای جدی برای راهکارهای هوش مصنوعی امنیتی وجود دارد. شرکت ها به دنبال راهکاری هستند که جواب آتش را با آتش بدهد.

Grinnell گفت:« ما شاهد هستیم که مهاجمان سایبری بیشتر و بیشتر از هوش مصنوعی استفاده می کنند. بسیاری از این حملات با سهولت استفاده از هوش مصنوعی به پیش رانده می‌شوند.»

از سوی دیگر، استارتاپ‌های امنیت سایبری با استفاده از هوش مصنوعی خودشان در حال پیشرفت در کشف و پاسخ به این حملات هستند. Grinnell در مورد حملات با بسامد بالا گفت:« متوقف کردن این حملات برای انسان ها به تنهایی بسیار مشکل تر از ماشین هاست.»

به طور کلی، جامعه سرمایه‌گذاری بازتابی از بازار خدمات است. آن ها به دنبال ساختن یک پایگاه مشتری برای ارائه دهندگان نرم‌افزار و خدمات امنیت سایبری هستند. از همین رو سرمایه گذاری در امنیت سایبری با هوش مصنوعی دنبال کننده ی روند رو به رشد توجه همگانی به هوش مصنوعی است.

نظرسنجی شرکت Deloitte از ۵۰۰ رهبر کسب‌وکار و تکنولوژی آمریکا در اواخر سال گذشته نشان داد که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از میان بین بیش از ۲۰ فناوری، عمدتا شامل تحلیل، ابری، موبایل و هوش مصنوعی بوده است.

به گفته Chris Thomas مدیر Deloitte، بر اساس گفته بیش از نیمی از رهبران کسب‌وکار که به نظرسنجی Deloitte 2023 پاسخ داده‌اند، تاکید سازمان آن ها در سرمایه‌گذاری بودجه امنیت سایبری‌شان بر احراز و مدیریت هویت اشخاص و دسترسی است.

به گزارش Identiverse بهبود امنیت از مسیر دسترسی و احراز هویت، یکی از حوزه های اصلی سرمایه گذاری در امنیت سایبری با هوش مصنوعی بوده است.

توجه به ترکیب این رویکرد با توسعه مدل های زبانی بزرگ و قابلیت های کد زنی هوش مصنوعی یک بازی موش و گربه میان مهاجمان و مدافعان ایجاد کرده است. باید دید رشد در این حوزه، به کشور ما نیز ورود می کند؟

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *