اخبار هوش مصنوعی جهانی

به دلیل قوانین سختگیرانه حریم خصوصی عرضه دستیار هوش مصنوعی متا در اروپا متوقف خواهد شد

متا اعلام کرده است که به دلیل مخالفت‌های تنظیم‌کنندگان مقررات، عرضه دستیار هوش مصنوعی متا در اروپا امتناع خواهد کرد. مقامات نظارتی نگرانی‌هایی درباره حریم خصوصی مرتبط با برنامه متا برای جمع‌آوری داده‌های کاربران جهت آموزش هوش مصنوعی مطرح کرده‌اند. با این حال، متا بر این باور است که این داده‌ها برای ارائه یک محصول مفید ضروری هستند.

رویکرد این شرکت عرضه دستیار هوش مصنوعی متا در اروپا: یا چیزی که من می گویم یا هیچی

این شرکت روز جمعه اعلام کرد که به دلیل مقررات سخت‌گیرانه حریم خصوصی اتحادیه اروپا، از عرضه دستیار هوش مصنوعی متا در اروپا امتناع خواهد کرد. چرا که این مقررات تجربه کاربری را در سطحی نازل‌تر قرار می‌دهد.

متا در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که از درخواست کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند (DPC) برای تأخیر در آموزش مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) با استفاده از محتوای عمومی که توسط بزرگسالان در فیس‌بوک و اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده است ناامید شده و آن را گامی به عقب برای نوآوری در اروپا توصیف کرده است.

این شرکت افزود ما متعهد هستیم تا Meta AI و مدل‌های پشت آن را به افراد بیشتری در سراسر جهان، از جمله اروپا، ارائه دهیم. اما به‌طور ساده، بدون استفاده از اطلاعات محلی، تنها می‌توانیم تجربه‌ای نازل‌تر را به کاربران ارائه دهیم. این به این معناست که در حال حاضر نمی‌توانیم Meta AI را در اروپا عرضه کنیم.

به نظر می رسد که نهادهای نظارتی اروپایی از این تصمیم ناراضی نیستند. در واقع، آن‌ها از این اعلامیه استقبال کردند.

کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند در یک بیانیه مطبوعاتی روز جمعه اعلام کرد که این کمیسیون از تصمیم متا برای توقف برنامه‌های خود برای آموزش مدل بزرگ زبانی با استفاده از محتوای عمومی که توسط بزرگسالان برروی فیس‌بوک و اینستاگرام در سراسر اتحادیه اروپا/منطقه اقتصادی اروپا به اشتراک گذاشته شده است، استقبال می‌کند.

متا در اروپا با توجه بیشتر نهادهای قانونی مواجه شده است به خاطر برنامه‌هایش برای استفاده از محتوای عمومی موجود در اپلیکیشن‌هایش برای آموزش هوش مصنوعی. اوایل این ماه، یک گروه فعال حریم خصوصی اروپایی خواستار توقف برنامه‌های متا برای جمع‌آوری داده‌ها شد. این گروه ادعا می کرد شرکت از سال‌ها پست‌های شخصی، تصاویر خصوصی و داده‌های ره‌گیری آنلاین برای آموزش هوش مصنوعی‌اش استفاده خواهد کرد.

گفتنی است مدل هوش مصنوعی متن باز لاما، یکی از برترین مدل های زبانی بزرگ متن باز در اینترنت است. این مدل قرار است قابلیت هایی مشابه GPT-4o را نیز بدست بیاورد. برای بدست آوردن این قابلیت ها، متا نیازمند حجم عظیمی از داده های دقیق است. این داده ها هم اکنون در پلتفرم های این شرکت از جمله فیس بوک و اینستاگرام در دسترس آن ها قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *