اخبار هوش مصنوعی ایرانگزارش رویدادها

گزارش برنامه پزشکی فرد محور در بالین:استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی تأکید کرد که برای جلوگیری از مهاجرت مردم به خارج از کشور برای درمان، باید از هوش مصنوعی در پزشکی استفاده کنیم.

به گزارش شبکه فناوران هوش مصنوعی به نقل از معاونت علمی، برنامه علمی کاربرد پزشکی فردمحور در بالین، صبح امروز با حضور معاون علمی رئیس‌جمهور در محل فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد.

امامی رضوی، دبیر فرهنگستان علوم پزشکی کشور در این نشست با اشاره به فعالیت‌های متنوع این فرهنگستان، اظهار کرد:« در فرهنگستان علوم پزشکی، ۱۸ گروه علمی و کارگروه ویژه فعالیت می‌کنند و هماهنگی این کارگروه‌ها در موضوعات مختلف منجر به برگزاری برنامه‌هایی مانند برنامه “پزشکی فردمحور” با محوریت گروه آموزش و اخلاق پزشکی شده است.»

وی پزشکی فردمحور را موضوع بسیار مهمی در حوزه پزشکی دانست و گفت که کشورهای منطقه به ‌شدت در این زمینه فعالیت می‌کنند و ما نباید از آن‌ها عقب بمانیم.

در ادامه، باقرلاریجانی رئیس گروه فلسفه، اخلاق پزشکی و علوم زیستی فرهنگستان علوم پزشکی درباره جایگاه پزشکی فردمحور در بالین و ارتقای سلامت اظهار داشت پزشکی فردمحور رویکردی جدید در حوزه پزشکی است که به نظر می‌رسد در حال طی کردن سیر تکاملی خود است.

به گفته باقر لاریجانی هنر علم پزشکی این است که بتواند متناسب با شرایط مختلف، توصیه‌های مناسب ارائه دهد و درمان بیماری‌ها را با شرایط بیماران تطبیق دهد. همچنین در پزشکی فردمحور تنها به ویژگی‌های بالینی فرد توجه نمی‌شود، بلکه عناصر و اطلاعات ژنتیکی فرد و سایر اطلاعات شخصی بیمار هم مدنظر قرار می‌گیرد و براساس آن‌ها توصیه‌های درمانی لازم ارائه می‌شود.

لاریجانی افزود که در پزشکی فردمحور، درمان هر بیمار به صورت هدفمند و براساس ویژگی‌های فردی او ارائه می‌شود و این امکان را می‌دهد که پیش‌بینی و پیشگیری بیماری‌ها نیز انجام شود.

رئیس گروه فلسفه، اخلاق پزشکی و علوم زیستی فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد که با اطلاعات درمانی بهتر، می‌توانیم از مرگ و میر جلوگیری کنیم.

حسینعلی شهریاری، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد:« متأسفانه در کشورمان هنوز از طب قدیمی استفاده می‌کنیم و در سال‌های اخیر تغییر محسوسی در رویکرد ما به پزشکی فردمحور نشده است. همچنین در حوزه درمان با چالش‌های زیادی روبرو هستیم، به‌طوری که برخی افراد به یک دارو واکنش خوبی نشان می‌دهند، در حالی که برای دیگر بیماران این دارو اثری ندارد.»

شهریاری افزود:« با اینکه بیشتر از ۱۰ سال از ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری می‌گذرد و جلسات زیادی نیز در این زمینه برگزار شده، اما این سیاست‌ها تا کنون اجرایی نشده‌اند.»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد که متأسفانه کتب درسی و تدریس دانشگاهی ما همچنان قدیمی هستند و فقط تغییرات جزئی داشته‌اند. نیاز است تا در حوزه آموزش پزشکی تجدیدنظر کنیم. اکنون که به آغاز کار دولت جدید نزدیک می‌شویم، باید سیاست‌های کلی سلامت را مدنظر قرار داده و طبق آن عمل کنیم. اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم، باید پزشکی سنتی را کنار بگذاریم و بر اساس نیازهای روز جامعه و سیاست‌های کلی سلامت عمل کنیم.

شهریاری تأکید کرد که نخبه‌های زیادی در کشور داریم که با کمک آن‌ها می‌توانیم در حوزه سلامت و درمان پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشیم.

او در پایان تصریح کرد که در برخی از کشورهای پیشرفته، بیماری به کمک هوش مصنوعی تشخیص داده می‌شود و راهکارهای مناسب به بیمار ارائه می‌شود. ما هم باید خود را به این سطح از علم برسانیم، وگرنه مردم برای درمان سریع‌تر به کشورهای دیگر خواهند رفت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *