مقالات علمی-تحلیلی

ورود تلفن‌ها و رایانه‌های هوش مصنوعی چه معنایی برای داده‌های ما دارد؟

اپل، مایکروسافت و گوگل برای تبلیغ تلفن‌ها و رایانه‌های شخصی جدید خود که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، به دسترسی بیشتری به داده‌های ما نیاز دارند. آیا باید به آن‌ها اعتماد کنیم؟

اپل، مایکروسافت و گوگل اعلام کرده‌اند که در آستانه توسعه دوره‌ای جدید از تلفن‌های هوشمند و رایانه‌هایی هستند که دارای هوش مصنوعی هستند. این دستگاه‌ها، به گفته آن‌ها، وظایفی مثل ویرایش عکس‌ها و تبریک تولد به دوستان را به صورت خودکار انجام خواهند داد.

اما برای اینکه این کارها امکان‌پذیر شود، این شرکت‌ها به یک چیز از شما نیاز دارند: داده‌های بیشتر.

در این پارادایم جدید، رایانه ویندوز شما هر چند ثانیه یک بار از هر کاری که انجام می‌دهید، اسکرین‌شات می‌گیرد. یک آیفون اطلاعاتی را از بسیاری از اپ‌های مورد استفاده شما جمع‌آوری می‌کند. و یک تلفن اندروید می‌تواند به صورت زنده به مکالمه گوش دهد تا شما را از یک کلاهبرداری آگاه کند.

آیا حاضرید این اطلاعات را به اشتراک بگذارید؟

این تغییر تأثیرات چشمگیری بر حریم خصوصی ما دارد. برای ارائه خدمات سفارشی جدید، این شرکت‌ها و دستگاه‌هایشان به دسترسی مداوم‌تر و عمیق‌تری به داده‌های ما نسبت به قبل نیاز دارند. در گذشته، نحوه استفاده ما از اپ‌ها و مدیریت فایل‌ها و عکس‌ها بر روی تلفن‌ها و رایانه‌ها به طور نسبی جداسازی شده بود. اما متخصصان امنیت می‌گویند هوش مصنوعی به یک نمای کلان نیاز دارد تا بتواند ارتباط بین کارهای ما در اپ‌ها، وب‌سایت‌ها و ارتباطات را متصل کند.

کلیف استاینهاور، مدیر در اتحادیۀ ملی امنیت سایبری که یک سازمان غیرانتفاعی متمرکز بر امنیت سایبری است، در مورد استراتژی‌های هوش مصنوعی این شرکت‌ها گفت: «آیا احساس امنیت می‌کنم که این اطلاعات را به این شرکت بدهم؟»

تمام این تغییرات به دنبال تحولاتی است که تقریباً دو سال پیش با ورود ChatGPT از شرکت OpenAI در صنعت فناوری رخ داد. از آن زمان، اپل، گوگل، مایکروسافت و سایر شرکت‌ها استراتژی‌های محصول خود را بازنگری کرده و میلیاردها دلار در خدمات جدید زیر چتر هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آن‌ها معتقدند این نوع جدید از رابط‌های محاسباتی که دائماً در حال بررسی کارهای شماست تا به شما کمک کند، به جزء ضروری زندگی تبدیل خواهند شد.

متخصصان می‌گویند بزرگ‌ترین خطر امنیتی احتمالی در این تغییرات به دلیل یک تغییر جزئی در نحوه کار دستگاه‌های جدید ما است. از آنجایی که هوش مصنوعی می‌تواند اعمال پیچیده‌ای را خودکار کند، مانند حذف اشیاء ناخواسته از یک عکس، گاهی به توان محاسباتی بیشتری نسبت به قابلیت‌های تلفن‌های ما نیاز دارد. این بدان معناست که ممکن است داده‌های شخصی بیشتری از تلفن‌های ما خارج شده و در جای دیگری پردازش شود.

این اطلاعات به ابر، که یک شبکه از سرورها برای پردازش درخواست‌ها است، منتقل می‌شود. وقتی اطلاعات به ابر می‌رسد، ممکن است توسط دیگران، از جمله کارکنان شرکت‌ها، عاملان بد و سازمان‌های دولتی دیده شود.

در حالی که همواره مقداری از داده‌های ما در ابر نگهداری می‌شد، اکنون داده‌های بسیار شخصی و صمیمی‌مان که قبلاً فقط برای چشم‌های خودمان بود، مانند عکس‌ها، پیام‌ها و ایمیل‌ها، ممکن است توسط یک شرکت بررسی و تحلیل شود.

شرکت‌های فناوری می‌گویند که به تلاش‌های زیادی برای امنیت داده‌های مردم اقدام کرده‌اند.

فعلاً مهم است بدانیم چه بر سر اطلاعات ما می‌آید وقتی از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم. برای همین، از شرکت‌ها درباره شیوه‌های داده‌پردازی‌شان اطلاعات بیشتری گرفتم و با کارشناسان امنیتی مصاحبه کردم. تصمیم دارم منتظر بمانم و ببینم آیا این فناوری‌ها به اندازه‌ای خوب عمل می‌کنند که ارزش اشتراک‌گذاری داده‌ها را داشته باشد یا نه. این اطلاعاتی است که باید بدانیم.

هوش مصنوعی اپل

اپل اخیراً از «هوش اپل» رونمایی کرده است، مجموعه‌ای از خدمات هوش مصنوعی که اولین ورود بزرگ این شرکت به مسابقه هوش مصنوعی به شمار می‌آید.

خدمات جدید هوش مصنوعی از پاییز امسال در سریع‌ترین آیفون‌ها، آیپدها و مک‌ها قرار خواهند گرفت. کاربران می‌توانند از آن برای خودکار حذف کردن اشیاء ناخواسته از عکس‌ها، ایجاد خلاصه‌ای از مقالات وب و نوشتن پاسخ به پیام‌ها و ایمیل‌ها استفاده کنند. اپل همچنین در حال بازسازی دستیار صوتی خود، سیری، است تا آن را مکالمه‌ای‌تر کند و به داده‌های موجود در اپلیکیشن‌ها دسترسی بدهد.

در کنفرانس اپل این ماه که «هوش اپل» معرفی شد، معاون ارشد مهندسی نرم‌افزار شرکت، کریگ فدریگی، نحوه کارکرد این فناوری را توضیح داد: آقای فدریگی یک ایمیل از همکارش باز کرد که از او خواسته بود جلسه‌ای را به تعویق بی‌اندازد، اما او قرار بود همان شب به دیدن نمایشی برود که دخترش در آن بازی می‌کرد. سپس گوشی او روزنامه، سندی حاوی جزئیات نمایش و اپ نقشه‌ها را بررسی کرد تا پیش‌بینی کند که آیا در صورت قبول جلسه در زمان دیگری، دیر به نمایش خواهد رسید یا نه.

اپل اعلام کرد که در حال تلاش است تا بیشتر داده‌های هوش مصنوعی را مستقیماً بر روی تلفن‌ها و رایانه‌های خود پردازش کند، که این امر جلوگیری می‌کند از دسترسی دیگران، از جمله خود اپل، به اطلاعات. اما برای انجام وظایفی که باید به سرورها ارسال شوند، اپل اعلام کرد که تدابیر ایمنی‌ای وضع کرده است، از جمله رمزگذاری داده‌ها و حذف فوری آن‌ها.

اپل همچنین تدابیری اندیشیده است تا کارکنانش به داده‌ها دسترسی نداشته باشند. این شرکت همچنین اعلام کرد که به محققان امنیتی اجازه خواهد داد تا فناوری آن را بررسی کنند تا اطمینان حاصل شود که به وعده‌های خود عمل می‌کند.

تعهد اپل به پاک کردن داده‌های کاربران از سرورهایش، این شرکت را از سایر شرکت‌هایی که داده‌ها را نگه می‌دارند، متمایز می‌کند. اما اپل در مورد اینکه کدام درخواست‌های جدید سیری ممکن است به سرورهای شرکت ارسال شود، واضح نبوده است، گفت متیو گرین، محقق امنیتی و استاد کامپیوتر در دانشگاه جانز هاپکینز، که توسط اپل درباره فناوری جدید برگزاری شده بود. او گفت که هر چیزی که دستگاه را ترک کند، ذاتاً امن نیست.

اپل اعلام کرد وقتی که هوش اپل عرضه شود، کاربران قادر خواهند بود گزارشی را ببینند که نشان می‌دهد کدام درخواست‌ها برای پردازش به ابر ارسال می‌شوند.

لپ‌تاپ‌های هوش مصنوعی مایکروسافت

مایکروسافت در حال آوردن هوش مصنوعی به لپ‌تاپ‌های سنتی است.

هفته گذشته، این شرکت رایانه‌های ویندوزی به نام Copilot+ PC را که از قیمت ۱۰۰۰ دلار شروع می‌شوند، معرفی کرد. این رایانه‌ها دارای نوع جدیدی از چیپ و تجهیزات دیگر هستند که مایکروسافت معتقد است داده‌های شما را خصوصی و امن نگه می‌دارند. این رایانه‌ها می‌توانند تصاویر تولید کنند و اسناد را بازنویسی کنند، به همراه مجموعه‌ای از قابلیت‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی.

این شرکت همچنین Recall، یک سیستم جدید برای کمک به کاربران در پیدا کردن سریع اسناد و فایل‌هایی که روی آن‌ها کار کرده‌اند، ایمیل‌هایی که خوانده‌اند و وب‌سایت‌هایی که مرور کرده‌اند، معرفی کرده است. مایکروسافت این سیستم را با داشتن حافظه عکاسی درون رایانه شما مقایسه می‌کند.

برای استفاده از آن، می‌توانید عبارات غیررسمی تایپ کنید، مثلاً Kمن به تماس ویدیویی‌ای که اخیراً با جو داشتم فکر می‌کنم، وقتی که او یک لیوان قهوه با نوشته ‘I Love New York’ در دست داشت.L سپس رایانه ضبط تماس ویدئویی که شامل این جزئیات است را بازیابی خواهد کرد.

برای انجام این کار، سیستم Recall هر پنج ثانیه یک بار از کاری که کاربر در حال انجام روی دستگاه است اسکرین‌شات می‌گیرد و این تصاویر را به یک پایگاه داده قابل جستجو تبدیل می‌کند. مایکروسافت اعلام کرد که این اسکرین‌شات‌ها مستقیماً بر روی رایانه ذخیره و تحلیل می‌شوند، بنابراین داده‌ها توسط مایکروسافت بررسی نمی‌شوند و برای بهبود هوش مصنوعی آن‌ها استفاده نمی‌شوند.

با این حال، محققان امنیتی در مورد خطرات بالقوه هشدار داده‌اند و توضیح داده‌اند که در صورت هک شدن، این داده‌ها می‌توانند به راحتی هر چیزی که تاکنون تایپ کرده‌اید یا مشاهده کرده‌اید را افشا کنند. در پاسخ به این نگرانی‌ها، مایکروسافت که قصد داشت Recall را هفته گذشته راه‌اندازی کند، عرضه آن را به طور نامحدود به تعویق انداخت.

این رایانه‌ها با سیستم عامل جدید ویندوز ۱۱ مایکروسافت عرضه می‌شوند. این سیستم عامل دارای چندین لایه امنیتی است، دیوید وستون، یک مدیر اجرایی شرکت که مسئولیت نظارت بر امنیت را دارد، گفت.

هوش مصنوعی گوگل

ماه گذشته گوگل نیز مجموعه‌ای از خدمات هوش مصنوعی را معرفی کرد.

یکی از بزرگ‌ترین افشاهای آن یک تشخیص‌دهنده کلاهبرداری مبتنی بر هوش مصنوعی برای تماس‌های تلفنی بود. این ابزار تماس‌های تلفنی را به صورت زنده گوش می‌دهد و اگر تماس‌گیرنده به نظر برسد که یک کلاهبردار احتمالی است (مثلاً اگر تماس‌گیرنده درخواست PIN بانکی کند)، شرکت به شما اطلاع می‌دهد. گوگل گفت کاربران باید این تشخیص‌دهنده کلاهبرداری را فعال کنند، که به‌طور کامل توسط تلفن اداره می‌شود. این بدان معناست که گوگل تماس‌ها را گوش نخواهد داد.

گوگل ویژگی دیگری به نام Ask Photos معرفی کرد که نیاز به ارسال اطلاعات به سرورهای شرکت دارد. کاربران می‌توانند سوالاتی مانند «دخترم چه زمانی شنا کردن را آموخت؟» بپرسند تا اولین تصاویر از کودکشان در حال شنا را پیدا کنند.

گوگل اعلام کرد کارکنانش در موارد نادر، ممکن است مکالمات Ask Photos و داده‌های عکس را بررسی کنند تا مشکلات سوءاستفاده یا آسیب را برطرف کنند، و همچنین این اطلاعات ممکن است برای بهبود برنامه عکس‌هایش استفاده شود. به‌عبارت دیگر، سوال شما و عکس کودکتان در حال شنا می‌تواند به دیگر والدین کمک کند تا تصاویر فرزندان خود در حال شنا را پیدا کنند.

گوگل اعلام کرد که ابرش با فناوری‌های امنیتی مانند رمزگذاری و پروتکل‌هایی برای محدود کردن دسترسی کارکنان به داده‌ها، محافظت می‌شود.

سوزان فرای، یکی از مدیران گوگل که نظارت بر اعتماد و حریم خصوصی را بر عهده دارد، در بیانیه‌ای گفت:« رویکرد حفاظت از حریم خصوصی ما، برای ویژگی‌های هوش مصنوعی‌مان اعمال می‌شود، چه آن‌ها در دستگاه باشند و چه در ابر.»

اما آقای گرین، محقق امنیتی، گفت که رویکرد گوگل در مورد حریم خصوصی هوش مصنوعی نسبتاً مبهم به نظر می‌رسد.

او گفت:« من از این ایده خوشم نمی‌آید که عکس‌های بسیار شخصی من و جستجوهای بسیار شخصی من به ابری ارسال شوند که تحت کنترل من نیست.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *