اخبار هوش مصنوعی جهانیمعرفی محصولات

Perplexity به دنبال نشان دادن تبلیغ در موتورجستجوی هوش مصنوعی خود است

شرکت Perplexity AI، استارتاپ هوش مصنوعی که به دلیل اتهامات سرقت محتوا از رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته، قصد دارد در سه‌ماهه چهارم سال جاری شروع به نمایش تبلیغات در اپلیکیشن جستجوی خود کند.

این شرکت که در زمینه جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی تخصص دارد، در حال ارائه یک دک تبلیغاتی است که به افزایش دسترسی و استفاده از این اپلیکیشن اشاره می‌کند. بر اساس ارائه‌ای که CNBC مشاهده کرده، این شرکت ادعا می‌کند که اپلیکیشن آن بیش از دو میلیون بار دانلود شده و ماهانه بیش از 230 میلیون پرسش را پاسخ می‌دهد. همچنین، تعداد پرسش‌های کاربران آمریکایی در سال گذشته هشت برابر شده است.

Perplexity در ماه آوریل موفق به جذب سرمایه جدیدی شد که ارزش این شرکت را به بیش از 1 میلیارد دلار رساند، یعنی دو برابر ارزش‌گذاری آن در سه ماه قبل از آن. با این حال، افزایش محبوبیت این اپلیکیشن نگرانی‌هایی را در مورد نحوه ارائه محتوا از منابع دیگر به وجود آورده است.

در ماه ژوئن، مجله فوربز گزارش داد که یکی از داستان‌هایش را به‌صورت سرقتی در Perplexity پیدا کرده است، بدون هیچ‌گونه اشاره‌ای به این رسانه به جز یک لوگوی کوچک F در پایین صفحه. چند هفته بعد، مجله وایرد نیز اعلام کرد که شواهدی از سرقت مطالب خود توسط Perplexity پیدا کرده و گزارش داد که یک آدرس IP که تقریباً مطمئناً به Perplexity مرتبط بوده و در محدوده عمومی IP آن ذکر نشده بود، بیش از 800 بار در مدت سه ماه از وب‌سایت‌های شرکت مادر وایرد بازدید کرده است.

این شرکت به CNBC گفت که پس از مطرح شدن این اتهامات، تغییراتی در نحوه استناد منابع در ویژگی صفحات Perplexity ایجاد کرده و همچنین به‌روزرسانی‌هایی انجام داده تا پاسخ‌های تولیدی آن بهتر بتوانند به‌طور مستقیم منابع را در متن ایجادشده ذکر کنند.

ماه گذشته، Perplexity مدل جدیدی از درآمدزایی را معرفی کرد که به ناشران فرصت می‌دهد از طریق موتور جستجوی این شرکت کسب درآمد کنند. هر زمان که کاربری سؤالی بپرسد و Perplexity از طریق ارجاع به یک مقاله در پاسخ خود درآمد تبلیغاتی کسب کند، درصدی از آن درآمد را با ناشر به اشتراک خواهد گذاشت.

رسانه‌ها و پلتفرم‌های محتوایی از جمله Fortune، Time، Entrepreneur، The Texas Tribune، Der Spiegel و WordPress از اولین کسانی بودند که به “برنامه ناشران” شرکت Perplexity پیوستند. دمیتری شوولنکو، مدیر ارشد تجاری Perplexity، در مصاحبه‌ای با CNBC در ماه جولای گفت که اگر سه مقاله از یک ناشر در یک پاسخ استفاده شود، آن شریک سه برابر سهم درآمد دریافت خواهد کرد. او افزود که این شرکت از ماه ژانویه روی این ویژگی کار کرده است و هدف آن این است که تا پایان سال ۳۰ ناشر در این برنامه ثبت‌نام کنند.

در خصوص تبلیغات، Perplexity از مدلی به نام CPM یا هزینه به ازای هزار بازدید استفاده خواهد کرد، به گفته فردی که با این موضوع آشناست و به دلیل عمومی نبودن جزئیات نمی‌خواست نامش فاش شود. این منبع اضافه کرد که قیمت CPM بیش از ۵۰ دلار خواهد بود. شرکت بازاریابی جستجوگر Semrush سال گذشته در یک پست وبلاگی نوشت که تبلیغات نمایشی روی دسکتاپ معمولاً دارای نرخ CPM حدود ۲.۵۰ دلار هستند، در حالی که ویدئوهای موبایل نرخ‌هایی حدود ۱۱.۱۰ دلار دارند.

Perplexity در ارائه خود اعلام کرد که دسته‌بندی‌های اصلی تبلیغاتی آن در ابتدا شامل موضوعاتی مانند فناوری، سلامت و داروسازی، هنر و سرگرمی، امور مالی، و همچنین غذا و نوشیدنی خواهد بود. تبلیغ‌دهندگان می‌توانند سؤالات مرتبط را در زیر پاسخ‌ها حمایت مالی کنند و تبلیغات نمایشی را در سمت راست یا کنار پاسخ‌های تولید شده توسط Perplexity خریداری کنند.

طبق این ارائه، بیش از ۸۰ درصد کاربران Perplexity دارای مدرک کارشناسی هستند، در حالی که ۳۰ درصد از آن‌ها در موقعیت‌های مدیریتی ارشد قرار دارند و ۶۵ درصد از آن‌ها در “مشاغل پردرآمد یقه‌سفید” مانند پزشکی، حقوق و مهندسی نرم‌افزار فعالیت می‌کنند.

سرمایه‌گذاران، جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی را یکی از ریسک‌های کلیدی گوگل می‌دانند، زیرا این فناوری ممکن است نحوه دسترسی مصرف‌کنندگان به اطلاعات آنلاین را تغییر دهد. شرکت OpenAI، که با معرفی ChatGPT در اواخر سال ۲۰۲۲ موج جدیدی از هوش مصنوعی مولد را به وجود آورد، ماه گذشته موتور جستجویی به نام SearchGPT معرفی کرد. گوگل نیز در ماه مه قابلیت نمای کلی هوش مصنوعی را در جستجو راه‌اندازی کرد که به کاربران امکان می‌دهد خلاصه‌ای سریع از پاسخ‌ها را در بالای نتایج مشاهده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *