اخبار هوش مصنوعی جهانی

گزارش چرخه‌های هیاهوی فناوری‌های نوظهور ۲۰۲۴

فناوری‌های ذکر شده در چرخه هیاهوی ۲۰۲۴ گارتنر به چهار حوزه کلیدی تقسیم می‌شوند: هوش مصنوعی خودران، بهره‌وری توسعه‌دهندگان، تجربه جامع و برنامه‌های امنیت و حریم خصوصی متمرکز بر انسان.

سازمان‌ها باید به فناوری‌های نوظهور توجه داشته باشند، اما همچنین باید استراتژی‌هایی برای استفاده از این فناوری‌ها بر اساس توانایی خود در مدیریت فناوری‌های اثبات نشده تدوین کنند.

گزارش «چرخه هیاهوی فناوری‌های نوظهور، ۲۰۲۴» گارتنر که این هفته منتشر شد، شامل هوش مصنوعی خودران، بهره‌وری توسعه‌دهندگان، تجربه جامع و امنیت و حریم خصوصی متمرکز بر انسان است. رهبران امنیت سایبری می‌توانند با شناخت بهتر سازمان‌های خود و نقاط قوت و ضعف آن‌ها، قبل از تصمیم‌گیری درباره نحوه ادغام این فناوری‌ها در سازمان، بهره‌برداری بیشتری داشته باشند.

گارتنر فناوری‌های هوش مصنوعی مولد را در «اوج انتظارات اغراق‌آمیز» قرار داده و بر لزوم ارزیابی بازگشت سرمایه این سیستم‌ها توسط سازمان‌ها تأکید کرده است. در سال گذشته، سازمان‌ها به هر چیزی که شامل هوش مصنوعی مولد بود، روی می‌آوردند. اکنون سازمان‌ها به آرامی در حال ارزیابی این فناوری‌ها با توجه به محیط‌ها و نیازهای خاص خود هستند.

چرخه هیاهو گارتنر 2024

تحلیلگر ارشد گارتنر آرون چاندراسکاران گفت: «اولین و مهم‌ترین نکته این است که قبل از پیاده‌سازی فناوری، باید میزان بلوغ خود را بسنجید. یک فناوری ممکن است در یک سازمان به خوبی عمل کند، اما در سازمان دیگری ممکن است مؤثر نباشد.»

در حوزه امنیت سایبری، گارتنر به امنیت و حریم خصوصی متمرکز بر انسان اشاره می‌کند و از سازمان‌ها می‌خواهد که با ایجاد فرهنگی از اعتماد متقابل و ریسک مشترک، به تقویت تاب‌آوری بپردازند. کنترل‌های امنیتی اغلب بر این پیش‌فرض تکیه دارند که انسان‌ها به طور ایمن رفتار می‌کنند، در حالی که واقعیت این است که کارکنان برای انجام وظایف خود، به کنترل‌های امنیتی بیش از حد سختگیرانه تجاوز خواهند کرد.

چاندراسکاران می‌گوید درگیر کردن افراد از مراحل ابتدایی چرخه پیاده‌سازی فناوری و ارائه آموزش‌های کافی به تیم‌ها می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا به طور هماهنگ‌تری با فناوری امنیتی کار کنند.

فناوری‌های نوظهوری که از امنیت و حریم خصوصی متمرکز بر انسان پشتیبانی می‌کنند شامل هوش مصنوعی TRiSM، معماری شبکه امنیت سایبری، سیستم ایمنی دیجیتال، امنیت در برابر اطلاعات نادرست، یادگیری ماشینی فدرال و رمزگذاری همومورفیک هستند، به گفته گارتنر.

هیاهو پیرامون هوش مصنوعی به اوج خود رسیده است

زمانی که صحبت از فناوری‌های هوش مصنوعی خودران به میان می‌آید که می‌توانند با نظارت حداقلی انسانی عمل کنند — مانند سیستم‌های چندعامله، مدل‌های بزرگ عملیاتی، مشتریان ماشینی، ربات‌های کارگر انسان‌نما، عامل‌های خودران و یادگیری تقویتی — رهبران فناوری باید انتظارات خود را واقع‌بینانه کنند.

چاندراسکاران می‌گوید: «در حالی که فناوری‌ها به سرعت در حال پیشرفت هستند، انتظارات و هیاهو پیرامون این فناوری‌ها نیز به اوج رسیده است، به این معنا که سطحی از نارضایتی و دلزدگی به وجود خواهد آمد. این موضوع اجتناب‌ناپذیر است، نه به دلیل اینکه فناوری بد است، بلکه به خاطر انتظاراتی که از آن داریم.» او اضافه می‌کند: «در کوتاه‌مدت، شاهد تعدیل انتظارات خواهیم بود و برخی از ناکامی‌ها در این حوزه حتمی است.»

چرخه هیاهوی گارتنر همچنین بر ابزارهایی تمرکز دارد که می‌توانند به افزایش بهره‌وری توسعه‌دهندگان کمک کنند، از جمله مهندسی نرم‌افزار تقویت‌شده با هوش مصنوعی، فناوری‌های بومی ابری، GitOps، پورتال‌های داخلی توسعه‌دهندگان، مهندسی دستورات، و WebAssembly.

چاندراسکاران می‌گوید: «ما نمی‌توانیم فناوری را فقط به خاطر خود فناوری پیاده‌سازی کنیم. باید به گونه‌ای آن را پیاده‌سازی کنیم که فناوری‌ها به طور هماهنگ با انسان‌ها عمل کنند و انسان‌ها نیز به آموزش مناسب و استفاده صحیح از این فناوری‌ها مجهز شوند.»

چرخه هیاهوی فناوری‌های نوظهور از تحلیل بیش از ۲۰۰۰ فناوری جمع‌آوری شده است که به گفته گارتنر، این فناوری‌ها پتانسیل ارائه «مزایای تحول‌آفرین» را در دو تا ده سال آینده دارند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *