اخبار هوش مصنوعی جهانی

مدل‌های هوش مصنوعی چین ۶ تا ۹ ماه از همتایان آمریکایی خود عقب‌تر هستند

پکن سی‌ان‌بی‌سی– مدل‌های هوش مصنوعی چین ممکن است حداقل نیم‌سال از مدل‌های توسعه‌یافته در ایالات متحده عقب‌تر باشند، اما اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی چینی به احتمال زیاد بسیار سریع‌تر رشد خواهند کرد، به گفته کای‌فو لی، رئیس سابق گوگل چین.

او به مدل‌های بزرگ زبانی اشاره داشت، که بر پایه مقادیر عظیمی از داده آموزش می‌بینند و می‌توانند متن، تصاویر و ویدئوها را پردازش و تولید کنند.

کای‌فو لی در صحبت‌های خود در «مجمع سرمایه‌گذاری خصوصی AVCJ چین» گفت که مدل‌های LLM (مدل‌های بزرگ زبانی) شرکت‌های برتر چینی حدود ۶ تا ۹ ماه از همتایان آمریکایی خود عقب هستند، در حالی که مدل‌های ضعیف‌تر چینی ممکن است تا حدود ۱۵ ماه عقب‌تر باشند.

لی، نویسنده کتاب «ابرقدرت‌های هوش مصنوعی: چین، سیلیکون ولی و نظم جدید جهانی» مفسر شناخته‌شده‌ای در حوزه هوش مصنوعی است و بنیان‌گذار استارتاپ 01.AI و شرکت سرمایه‌گذاری Sinovation Ventures است.

لی گفت: «پیش‌بینی می‌کنم که تا اوایل سال آینده اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی در چین بسیار سریع‌تر از ایالات متحده رشد کنند»

او اشاره کرد که هزینه آموزش یک مدل هوش مصنوعی خوب به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

او افزود: «این اجتناب‌ناپذیر است که چین بهترین اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی جهان را بسازد.»

اما هنوز مشخص نیست که این کار توسط شرکت‌های بزرگ انجام خواهد شد یا شرکت‌های کوچک.

لی، که استارتاپ او در حال حاضر بر اپلیکیشن‌های جستجو متمرکز است، گفت ممکن است ۵ تا ۸ سال طول بکشد تا برنامه‌های مصرفی هوش مصنوعی مولد به سطح بعدی برسند — یک “ابر اپلیکیشن” که بتواند وظایف متعددی را انجام دهد.

او افزود: «این صنعت احتمالاً به دستگاه‌های کاملاً جدید نیاز خواهد داشت تا از گوشی‌های هوشمند فعلی فراتر رود. دستگاه مناسب [برای هوش مصنوعی] باید همیشه روشن و همیشه در حال گوش دادن باشد.»

شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران، مدل‌های هوش مصنوعی و محصولات تجاری خود را منتشر کرده‌اند. این شرکت‌ها همچنین از چندین استارتاپ هوش مصنوعی پشتیبانی کرده‌اند.

شرکت فناوری ShengShu، که در پکن مستقر است و از سوی گروه Ant، وابسته به علی‌بابا، حمایت می‌شود، روز چهارشنبه اعلام کرد که مدل تبدیل متن به ویدئوی آن به نام Vidu قابلیت جدیدی را معرفی کرده که بهبود نمایش مداوم یک عنصر اصلی یا شخصیت در کلیپ‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را بدون اعوجاج امکان‌پذیر می‌کند. این قابلیت می‌تواند به تبلیغ‌کنندگان کمک کند تا ویدئوهای تبلیغاتی برای محصولات خود ایجاد کنند.

Vidu اوایل امسال عرضه شد و ابزارهای پایه‌ای آن برای عموم آزاد است، در حالی که قابلیت‌های پیشرفته‌تر آن از طریق اشتراک قابل دسترسی است. جیا‌یو تانگ، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که چندین شرکت علاقه‌مند به خرید خدمات ShengShu هستند و صرفاً در حال بررسی این فناوری نیستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *