اخبار هوش مصنوعی جهانیمعرفی محصولاتمقالات علمی-تحلیلی

هوش مصنوعی کمک به پردازش داده های غیر ساختاریافته فرنچایزها

برای برخی کسب‌وکارها، مسیر روشنی برای رشد وجود دارد که نیازی به خرید شرکت‌های دیگر یا گسترش ارگانیک ندارد: فرانچایزینگ. طبق آمار Statista، ایالات متحده بیش از ۸۰۰,۰۰۰ کسب‌وکار فرانچایز دارد و پیش‌بینی می‌شود این تعداد هر سال افزایش یابد.

اما فرانچایزینگ یک کسب‌وکار — یعنی اعطای مجوز مدل کسب‌وکار و برند به یک اپراتور خارجی — نیازمند قراردادهای زیاد، رعایت قوانین و مستندسازی است که همه این‌ها باعث پیچیده‌تر شدن یک مدل کسب‌وکار در حال حاضر پیچیده می‌شود.

شرکت Harmonyze مستقر در بروکلین می‌خواهد با استفاده از هوش مصنوعی به فرانچایزرها کمک کند تا همه این‌ها را مدیریت کنند. این شرکت به تازگی یک دور پیش‌بذری ۲ میلیون دلاری به رهبری Bowery Capital برای توسعه بیشتر عوامل هوش مصنوعی خود جمع‌آوری کرده است.

عوامل هوش مصنوعی سفارشی این استارتاپ در یک پایگاه داده ابری خصوصی بین فرانچایزر و فرانچایزی‌ها قرار می‌گیرند. این عوامل می‌توانند با یکدیگر صحبت کنند و بیش از ۲۰۰ وظیفه را انجام دهند. وظایفی مانند اطمینان از اینکه یک فرانچایز به درستی پرداختی به یک فروشنده محصول را انجام داده یا اینکه یک فرانچایز در تجدید بیمه به‌روز است یا خیر؟

این خدمات به فرانچایزرها کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که خود و فرانچایزی‌هایشان مطابق با قوانین هستند. فرانچایزینگ یک صنعت به شدت قانونمند است. یکی دیگر از مزایای عمده این است که آن‌ها نیازی به صرف زمان زیادی برای کاغذبازی های اداری مرتبط ندارند.

این شرکت در سال ۲۰۲۳ توسط دوستان دوران کودکی، گری لیسکوویچ (مدیرعامل)، که قبلاً مدیر محصول در استارتاپ‌هایی مانند EvolutionIQ و SmartAsset بود، و جانی گرینسپن (مدیر فناوری)، که قبلاً مهندس در شرکت‌هایی مانند Salesforce بود، تأسیس شد. لیسکوویچ به TechCrunch گفت که آن‌ها در ابتدا به توسعه محصولی برای حوزه حقوقی پرداختند، اما به دلیل بازار دست‌نخورده فرانچایزینگ و ارتباط شخصی که داشتند، تصمیم به ورود به این حوزه گرفتند. علاوه بر آن، پدر گرینسپن مالک یک شعبه فرانچایز پیتزا Totonno بود.

لیسکوویچ گفت: «فرانچایزینگ چیزی است که همه نام آن را می‌دانند، اما بیشتر مردم تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نداده‌اند؛ این حوزه ۱۰٪ از کسب‌وکارهای ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. ما شروع به بررسی فضای فرانچایزینگ کردیم. این فضا شامل مقدار زیادی داده غیرساختاریافته است که واقعاً فکر می‌کنیم هوش مصنوعی می‌تواند آن را باز کند و به چیزی قابل استفاده تبدیل کند.»

Harmonyze در اوایل سال ۲۰۲۴ از حالت توسعه در سایه خارج شد و از آن زمان تقاضا از سوی فرانچایزرها بسیار قوی بوده است. لیسکوویچ افزود که با وجود تقاضا، Harmonyze در ابتدا تصمیم گرفته است با گروهی منتخب از مشتریان کار کند تا بتواند بازخورد دریافت کند و محصول و ویژگی‌های آن را بهبود بخشد.

لیسکوویچ گفت که شرکت قصد دارد بیشتر سرمایه دور پیش‌بذری را به استخدام نیروهای جدید اختصاص دهد تا بتوانند به توسعه محصول ادامه دهند. در این دور، Focal.VC و افراد زیادی از صنعت فرانچایز شرکت کردند.

Harmonyze تصمیم گرفت بر ساخت و فروش به فرانچایزر تمرکز کند، نه فرانچایزی، زیرا فرانچایزر با داده‌های غیرساختاریافته بیشتری سروکار دارد که مشکلات آن‌ها را بهتر به سمت یک راه‌حل هوش مصنوعی سوق می‌دهد. لیسکوویچ امیدوار است Harmonyze بتواند به فرانچایزرها کمک کند تا شیوه‌های هوشمندانه کسب‌وکار را در فرانچایزی‌ها شناسایی کنند و آن‌ها را به همه معرفی کنند.

لیسکوویچ گفت: «فرانچایزی‌ها به خاطر نوآوری شناخته شده‌اند و افرادی هستند که سیستم را تغییر می‌دهند. به طور معروف، Filet-O-Fish مک‌دونالد از یک فرانچایزی آمده است. اینجاست که ما می‌خواهیم شروع به ارزیابی کنیم: بهترین فرانچایزی‌های شما کجا نوآوری می‌کنند؟ و با استفاده از این اطلاعات، همه را سودآورتر کنیم.»

لیسکوویچ معتقد است که استارتاپ تا کنون موفق بوده است زیرا بر ساخت نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) عمودی برای فرانچایزرها به طور کلی تمرکز کرده است، به جای تمرکز بر بخش‌های خاصی از فرانچایزینگ که می‌تواند شامل شرکت‌هایی از مک‌دونالد تا Orangetheory Fitness و فروشگاه‌های UPS باشد. او گفت که با وجود انواع مختلف کسب‌وکارهای فرانچایزی، ساختار داخلی این شرکت‌ها عمدتاً مشابه است.

در حال حاضر رقابت زیادی در فضای فرانچایز وجود ندارد — حداقل در حال حاضر — که با توجه به اندازه این بخش و رشد مداوم آن، تعجب‌آور است.

Harmonyze در حال حاضر به جای مالکانی که فقط با تعداد کمی کار می‌کنند، فرانچایزرهایی را هدف قرار می‌دهد که شبکه بزرگی از فرانچایزی‌ها را مدیریت می‌کنند. لیسکوویچ معتقد است که استارتاپ احتمالاً فناوری‌هایی برای کار با این بازیگران کوچکتر نیز خواهد ساخت، اما بازار در منطقه هدف آن‌ها به اندازه کافی بزرگ است که فعلاً آن‌ها را مشغول نگه دارد.

لیسکوویچ گفت: «ما از گسترش [بازار فرانچایز] هیجان‌زده هستیم. این بازار نه تنها بزرگ است بلکه با سرعتی دیوانه‌وار در حال رشد است. این فرصت، یک فرصت رو به رشد است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *