اخبار هوش مصنوعی ایران

طرح جامع اقدام مشترک ملی برای هوش مصنوعی در مهرماه ارائه می شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در مراسمی که به منظور معرفی و تقدیر از برگزیدگان فراخوان تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی برگزار شد، از طراحی و ارائه برنامه‌ای جامع در حوزه هوش مصنوعی به نام «طرح جامع اقدام مشترک ملی برای هوش مصنوعی» خبر داد و افزود که نخستین قدم‌ها برای اجرای این طرح در حال برداشته شدن است.

به گزارش شبکه فناوران هوش مصنوعی، این مراسم با همکاری مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی و ستاد هوش مصنوعی و رباتیک در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار گردید.

حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در این مراسم، حضور در جمع دانشگاهیان را فرصتی ارزشمند دانست و گفت: «جمع حاضر امروز نتیجه ایده دکتر دهقانی فیروزآبادی است و ما به نمایندگی از ایشان در اینجا حضور داریم.»

او همچنین به موضوع غیبت رشته‌های ریاضی، هنر و مهندسی مواد در فهرست ارائه شده اشاره کرد و گفت: «انقلاب صنعتی ناشی از یک انقلاب علمی است و علم در رشته‌های فنی و مهندسی اساساً شامل ریاضی و فیزیک می‌شود.»

به گفته او، بدون شک یکی از جلوه‌های بارز تحولات هوش مصنوعی در دنیای امروز، هنر است و شاخه‌هایی مانند نقاشی، پویانمایی و مجسمه‌سازی سهم بیشتری از این تحولات را از آن خود کرده‌اند.

معاون علمی همچنین افزود: از آنجایی که کشور ما یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان در زمینه معادن است، مهندسی مواد و استفاده از پیشرفت‌های هوش مصنوعی در این حوزه نیز ضروری به شمار می‌آید. بنابراین، لازم است که این سه حوزه (ریاضی، هنر و مهندسی مواد) در تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی به شکل جدی‌تری در نظر گرفته شوند.

افشین در ادامه از تلاش‌های کمیته داوران قدردانی کرد و گفت که به این تیم گرنتی معادل گرنت پروژه‌های برگزیده اهدا خواهد شد.

او همچنین به فراخوان دیگری که با همکاری بنیاد ملی علم ایران در زمینه هوش مصنوعی برگزار می‌شود اشاره کرده و گفت: «دغدغه‌ای که موجب جمع شدن ما در اینجا شده، دغدغه‌ای آموزشی است. در کنار این موضوع، در فراخوان منتشر شده با بنیاد علم، تلاش می‌کنیم مدارک و پیوست‌های علمی فارسی در زمینه‌های مختلف هوش مصنوعی تولید کنیم و هدف اصلی ما از این فراخوان، ایجاد محتوای پژوهشی در این حوزه است.»

او ادامه داد: «گرنت ارائه شده در این فراخوان تا سقف یک میلیارد تومان خواهد بود و نیمی از این مبلغ می‌تواند به خرید سخت‌افزار اختصاص یابد. در این فراخوان، حدود ۴۶۰ طرح دریافت شده است.»

افشین همچنین تصریح کرد: «اگر بخواهیم در زمینه هوش مصنوعی تحولی ایجاد کنیم، بی‌تردید یکی از ارکان اصلی آن، نیروی انسانی و مستندات علمی فارسی است. به همین دلیل، در معاونت علمی ریاست جمهوری برنامه‌ای جامع را در نظر گرفته‌ایم و تلاش می‌کنیم تا ۱۱ مهر، هم‌زمان با هفته نخبگان، طرح کلان معاونت در حوزه هوش مصنوعی (طرح جامع اقدام مشترک ملی برای هوش مصنوعی) را ارائه کنیم. در این طرح کلان، سه حوزه نیروی انسانی، زیرساخت و داده مورد توجه قرار گرفته است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *