اخبار هوش مصنوعی جهانی

معرفی قابلیت “Copilot Vision” مایکروسافت با قابلیت «دیدن» آنچه‌ در اینترنت انجام می‌دهید.

مایکروسافت دو ویژگی آزمایشی جدید را برای برخی از کاربران دستیار هوش مصنوعی Copilot خود معرفی کرده است.

در روز دوشنبه، مایکروسافت به‌روزرسانی‌هایی را برای دستیار هوش مصنوعی خود به نام Copilot رونمایی کرد و دو ویژگی آزمایشی جدید را برای گروه محدودی از مشترکان نسخه Copilot Pro با هزینه ماهانه ۲۰ دلار ارائه کرد: Copilot Labs و Copilot Vision.

Copilot Labs با جدیدترین مدل با توانایی استدلال OpenAI به نام o1 یکپارچه شده است، و Vision این امکان را به Copilot می‌دهد تا آنچه در مرورگر Edge مشاهده می‌کنید را ببیند.

مایکروسافت می‌گوید که Copilot Labs به عنوان محیط آزمایشی ابزارهای جدید هوش مصنوعی شرکت عمل خواهد کرد، قبل از اینکه این ابزارها به صورت گسترده‌تری عرضه شوند. شرکت این محیط را به عنوان “نگاهی به پروژه‌های در دست توسعه” توصیف می‌کند. اولین ویژگی موجود در Labs “فکر عمیق‌تر” نام دارد که از پردازش مرحله به مرحله استفاده می‌کند تا مشکلات پیچیده‌تری را نسبت به نسخه عادی Copilot حل کند. “فکر عمیق‌تر” نسخه مایکروسافت از مدل‌های جدید هوش مصنوعی o1-preview و o1-mini OpenAI است و تاکنون برای برخی از کاربران Copilot Pro در استرالیا، کانادا، نیوزلند، بریتانیا و ایالات متحده ارائه شده است.

ویژگی Copilot Vision یک ابزار کاملاً متفاوت است. این ویژگی جدید با هدف دادن یک دید بصری به دستیار هوش مصنوعی طراحی شده است تا آنچه را که در مرورگر Microsoft Edge انجام می‌دهید، مشاهده کند. مایکروسافت می‌گوید که با فعال شدن این ویژگی، Copilot می‌تواند “صفحه‌ای که در حال مشاهده آن هستید را بفهمد و به سؤالات مربوط به محتوای آن پاسخ دهد.”

مایکروسافت Copilot Vision را به عنوان راهی برای ایجاد تعاملات طبیعی‌تر و ارائه کمک در انجام کارها، فراتر از دستورات متنی، معرفی کرده است. اما این ویژگی احتمالاً نگرانی‌هایی در مورد حریم خصوصی ایجاد خواهد کرد. در نتیجه، مایکروسافت اعلام کرده است که Copilot Vision کاملاً اختیاری است و هیچ‌گونه صدا، تصویر، متن یا مکالمه‌ای از این ویژگی ذخیره یا برای آموزش استفاده نخواهد شد. همچنین در ابتدای راه، استفاده از این ویژگی فقط به لیست محدودی از وب‌سایت‌های تایید شده محدود می‌شود و در وب‌سایت‌های دارای محتواهای حساس یا پشت دیوار پرداخت مسدود خواهد بود.

ارائه این ویژگی‌ها به‌صورت تدریجی انجام می‌شود و مایکروسافت اشاره کرده است که قصد دارد بین ارائه ویژگی‌های نوآورانه و حس عمیق مسئولیت‌پذیری تعادل برقرار کند. این شرکت اعلام کرده است که در هنگام گسترش دسترسی به این قابلیت‌های جدید، به بازخورد کاربران با دقت گوش خواهد داد. مایکروسافت هنوز جدول زمانی مشخصی برای عرضه گسترده‌تر این ویژگی‌ها ارائه نکرده است.

مصطفی سلیمان، مدیر عامل بخش هوش مصنوعی مایکروسافت، در مصاحبه‌ای با رویترز گفت که Copilot را به عنوان “همراه همیشگی” می‌بیند که می‌تواند با اجازه کاربر، از دستگاه‌ها و اسناد مرتبط با مایکروسافت یاد بگیرد. او همچنین اشاره کرد که بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت، علاقه خاصی به توانایی Copilot در خواندن و تجزیه و تحلیل ایمیل‌ها دارد.

با این حال، با توجه به واکنش تند کاربران به ویژگی Recall مایکروسافت که فعالیت‌های کاربر را در رایانه ثبت می‌کند تا مدل هوش مصنوعی بتواند بعداً به آن‌ها دسترسی پیدا کند، به نظر می‌رسد کاربران حساس به حریم خصوصی از نظارت هوش مصنوعی بر فعالیت‌هایشان استقبال نکنند، به ویژه اگر این ویژگی‌ها داده‌های کاربران را برای پردازش به فضای ابری ارسال کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *