موتور جستجوی چت جی پی تی از سوی OpenAI فعال شد!
ChatGPT رسما به یک موتور جستجوی وب با هوش مصنوعی تبدیل شده است. این شرکت از امروز دسترسی به اطلاعات لحظهای در مکالمات را برای کاربران پرداختی (و همچنین کاربران فهرست انتظار SearchGPT) فراهم کرده و در هفتههای آینده کاربران رایگان، سازمانی و آموزشی نیز به این قابلیت دسترسی پیدا خواهند کرد.
به جای راهاندازی به عنوان یک محصول جداگانه، جستجوی وب در رابط کاربری موجود ChatGPT ادغام میشود. این ویژگی بر اساس درخواستهای کاربران تعیین میکند که چه زمانی باید به نتایج وب دسترسی پیدا کند، اگرچه کاربران میتوانند به صورت دستی نیز جستجوهای وب را فعال کنند. با این ادغام جستجوی وب، ChatGPT بالاخره فاصله خود را با رقبا مانند Microsoft Copilot و Google Gemini که از مدتی قبل امکان دسترسی لحظهای به اینترنت را در مکالمات هوش مصنوعی فراهم کرده بودند، کاهش میدهد.
در یک نمایش پیش از راهاندازی، آدام فرای، مسئول جستجوی ChatGPT در OpenAI، این ویژگی را با جستجوی سهام اپل و اخبار و مقالات خبری مرتبط به نمایش گذاشت. در نتیجه، یک نمودار تعاملی از سهام، اطلاعات مربوط به درآمدهای آینده و با ارجاعات کلیکی به منابع اصلی نمایش داده شد. همچنین یک نوار کناری وجود داشت که به کاربران اجازه میداد از میان فهرستی از وبسایتهای مرتبط پیمایش کنند.
در مثالی دیگر، فرای به دنبال رستورانهای ایتالیایی در سانفرانسیسکو جستجو کرد که یک نقشه تعاملی با پینهایی برای رستورانهای توصیهشده نمایش داده شد. در هر دو مثال، فرای با پرسیدن سوالات بیشتر نتایج را دقیقتر کرد (مانند پیدا کردن رستورانهایی که غیررسمیتر و محلیتر باشند).
این قابلیت جدید جستجو در تمامی پلتفرمهای ChatGPT قابل دسترسی خواهد بود: iOS، Android و برنامههای دسکتاپ برای macOS و Windows. فرای گفت که این ویژگی با استفاده از ترکیبی از فناوریهای جستجو از جمله Bing مایکروسافت ساخته شده است. این شرکت روز پنجشنبه در یک پست وبلاگی نوشت که مدل جستجوی چت جی پی تی، نسخهای از GPT-4 است. این ویژگی در ابتدا به عنوان یک نمونه اولیه با نام SearchGPT در ماه جولای برای ۱۰٬۰۰۰ کاربر آزمایشی منتشر شد.
پیش از این بهروزرسانی، اطلاعات ChatGPT محدود به بازه زمانی بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ بسته به مدل بود. نیکو فلیکس، سخنگوی OpenAI، اعلام کرد که حتی با فعال بودن جستجوی زنده، این شرکت همچنان به بهروزرسانی دادههای آموزشی خود ادامه خواهد داد. با این هدف که اطمینان حاصل شود که کاربران ما همیشه به جدیدترین پیشرفتها دسترسی دارند. اما این روند جدا از آموزش مدلهای اصلی شرکت است.
این راهاندازی در حالی انجام میشود که جستجوهای مبتنی بر هوش مصنوعی در میان غولهای فناوری بسیار داغ شده است. گفته میشود که متا در حال توسعه محصول جستجوی هوش مصنوعی خود است، در حالی که گوگل اخیراً ویژگی بررسی کلی هوش مصنوعی خود را به بیش از ۱۰۰ کشور گسترش داده است. هنگامی که در مورد زمانبندی این انتشار که همزمان با اعلام درآمدهای شرکت آلفابت در روز سهشنبه بود (که نشان میداد درآمد حاصل از جستجو در سهماهه سوم به ۴۹.۴ میلیارد دلار رسیده است) سوال شد، فرای تأکید کرد که این انتشار به صورت مستقل برنامهریزی شده بود.
یکی از دلایل واضحی که ممکن است کاربران ChatGPT را به جای جستجوی گوگل انتخاب کنند، نبود تبلیغات و پرسشهای تبلیغاتی ثابت در بالای نتایج است. در حالی که گوگل از تبلیغات در نتایج جستجوی خود درآمد زیادی کسب میکند، فرای گفت که در حال حاضر «هیچ برنامهای» برای تبلیغات در ChatGPT وجود ندارد. با این حال، جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی هزینه بیشتری نسبت به جستجوی سنتی دارد و هنوز مشخص نیست که OpenAI چگونه این سرویس را برای کاربران رایگان تأمین مالی خواهد کرد. فلیکس اعلام کرد: «کاربران رایگان با محدودیتهایی در میزان استفاده از مدلهای جستجوی جدید ما مواجه خواهند بود.»
بسیاری از خدمات جستجوی هوش مصنوعی همچنین با دعاوی حقوقی مواجه هستند. News Corp و نیویورک تایمز از استارتاپ جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی Perplexity شکایت کردهاند و آن را به سواری رایگان گسترده و نقض حق تکثیر در مقیاسی بزرگ متهم کردهاند. نیویورک تایمز همچنین از OpenAI به دلیل استفاده از محتوای این شرکت رسانهای برای آموزش مدلهای زبانی بزرگ خود شکایت کرده است. وقتی از فرای پرسیده شد که OpenAI چگونه از بررسیها و انتقادات بیشتر اجتناب خواهد کرد، او به مشارکتهای خبری شرکت اشاره کرد. (شرکت مادر The Verge، یعنی Vox Media، با OpenAI همکاری دارد.)
فرای گفت: «ما بسیار نزدیک با تمام این شرکا همکاری میکنیم تا بفهمیم چگونه از این محتوا به شکلی مسئولانه استفاده کنیم و به نتایج مطلوبی برای ناشران هم کمک کنیم.»
او افزود که هر ناشر میتواند بهراحتی از خزنده وب OpenAI انصراف دهد. همچنین او توضیح داد که این خزنده وب از دیوارهای پرداختی عبور نخواهد کرد.
OpenAI در سال گذشته موفق به ایجاد مجموعهای از همکاریهای رسانهای شده است که شامل نامهای بزرگی مانند Hearst، Condé Nast، Axel Springer و News Corp میشود. در حالی که فرای میگوید این شرکا کنترل بیشتری بر چگونگی نمایش محتوای خود در ChatGPT خواهند داشت، اما بهطور خودکار اولویت بالاتری در پرسشها به آنها داده نخواهد شد.
در مورد خطاهای هوش مصنوعی — مانند وقتی که ویژگی بررسی کلی هوش مصنوعی گوگل به اشتباه به کاربران توصیه کرده بود که روی پیتزا چسب بزنند — فرای معتقد است که جستجوی ChatGPT «به افزایش دقت اطلاعات کمک خواهد کرد.»
او گفت: «بخشی از خطاها ناشی از دسترسی نداشتن به جدیدترین اطلاعات است. حال که ChatGPT به آخرین اطلاعات دسترسی دارد، در تصمیمگیری درباره اینکه پاسخ واقعی و درست چیست، بهتر عمل میکند.»
وقتی درباره موارد استثنایی و اشتباهات احتمالی سوال شد، او گفت: «اگر خطایی رخ دهد، سعی میکنیم شفاف باشیم.»
جستجوی وب ChatGPT چند روز پیش از انتخابات ریاستجمهوری آمریکا نیز راهاندازی شده است، که اهمیت دقت آن را بیشتر از همیشه میکند. فرای گفت: «امیدواریم با این ابزار بتوانیم منابع معتبر را درباره اطلاعات انتخاباتی ارتقا دهیم.»