گزارش رویدادهامقالات علمی-تحلیلی

هک کردن هوش مصنوعی مولد برای سرگرمی و سود

باشگاه ساندای (sundai) ماهی یک‌بار با هدف گسترش مرزهای هوش مصنوعی تولیدی گرد هم می‌آید. اوایل امسال، اعضای این باشگاه ابزاری مفید برای خبرنگاران ساختند. با این مقاله از Wired همراهمان باشید.

برای لیست کردن دلایل ضعف‌های هوش مصنوعی تولیدی حتی به ChatGPT نیاز ندارید. شیوه‌ای که الگوریتم‌ها بدون اجازه از آثار خلاقانه تغذیه می‌شوند، تعصبات ناخوشایندی که در خود دارند و نیاز به انرژی و آب فراوان برای آموزش، همگی مشکلات جدی هستند.

اما اگر برای لحظه‌ای از این مسائل بگذریم، قدرت شگفت‌انگیز هوش مصنوعی مولد در ساخت نمونه‌های اولیه ابزارهای جدید و کاربردی انکارناپذیر است.

من (نویسنده مقاله، جناب Will Knight) این مسئله را به‌صورت مستقیم با حضور در باشگاه ساندای تجربه کردم؛ یک هکاتون هوش مصنوعی تولیدی که یکشنبه هر ماه در نزدیکی دانشگاه MIT برگزار می‌شود. چند ماه پیش، این گروه لطف کردند و اجازه دادند من نیز در یکی از جلسات‌شان شرکت کنم. در آن جلسه، به‌خصوص بر ساخت ابزارهایی برای خبرنگاران تمرکز کردند. این باشگاه توسط یک سازمان غیرانتفاعی به نام Æthos در کمبریج حمایت می‌شود که به استفاده اجتماعی و مسئولانه از هوش مصنوعی اهمیت می‌دهد.

تیم باشگاه ساندای از دانشجویان MIT و هاروارد، تعدادی توسعه‌دهنده حرفه‌ای و مدیر محصول، و حتی یک نفر که برای ارتش کار می‌کند، تشکیل شده است. هر رویداد با طوفان فکری درباره پروژه‌های احتمالی شروع می‌شود و سپس گروه، ایده‌ها را به گزینه‌ای نهایی کاهش می‌دهد که واقعاً تلاش به ساخت آن می‌کنند.

در هکاتون مخصوص خبرنگاری، پیشنهادهای قابل‌توجهی مطرح شد؛ از جمله استفاده از مدل‌های زبانی چندرسانه‌ای برای پیگیری پست‌های سیاسی در تیک‌تاک، تولید خودکار درخواست‌ها و اعتراضات به اطلاعات عمومی، یا خلاصه‌سازی ویدیوهای دادگاه‌های محلی برای کمک به پوشش اخبار محلی.

در نهایت، گروه تصمیم گرفت ابزاری بسازد که به خبرنگاران در پوشش اخبار مرتبط با هوش مصنوعی کمک کند تا مقالات جذاب منتشر شده در آرکسیو (پایگاه پیش‌انتشار مقالات علمی) را شناسایی کنند. احتمالاً حضور من روی این تصمیم تاثیر داشت، چراکه در جلسه اشاره کردم یافتن مقالات جالب در آرکسیو اولویت بالایی برایم دارد.

بعد از تعیین هدف، برنامه‌نویسان تیم با استفاده از API ارائه شده از سوی OpenAI توانستند “جاسازی واژه” (یک نمایش ریاضی از کلمات و معانی آنها) از مقالات هوش مصنوعی آرکسیو ایجاد کنند. این کار امکان تحلیل داده‌ها برای یافتن مقالات مرتبط با یک موضوع خاص و بررسی روابط بین حوزه‌های مختلف پژوهشی را فراهم کرد.

با استفاده از جاسازی واژه دیگری از موضوعات ردیت و همچنین جستجوی اخبار گوگل، برنامه‌نویسان تصویری ایجاد کردند که مقالات پژوهشی را در کنار بحث‌های ردیت و گزارش‌های خبری مرتبط نشان می‌دهد.

نمونه اولیه‌ای که حاصل شد و به نام AI News Hound نامیده شده است، ابتدایی و ساده است، اما نشان می‌دهد که چگونه مدل‌های زبانی بزرگ می‌توانند به شیوه‌های جدید و جذاب برای استخراج اطلاعات کمک کنند. در اینجا تصویری از ابزار در حال جستجوی عبارت “عامل‌های هوش مصنوعی” دیده می‌شود. دو مربع سبز نزدیک به خوشه‌های اخبار و ردیت نشان‌دهنده مقالات پژوهشی‌ای هستند که می‌توانند در مقاله‌ای درباره تلاش‌ها برای ساخت عامل‌های هوش مصنوعی گنجانده شوند.

ابزاری مثل AI News Hound می‌تواند به خبرنگاران یا حتی پژوهشگران و سرمایه‌گذاران خطرپذیر کمک کند تا پروژه‌ها، گروه‌ها یا افراد امیدوارکننده را برای گفتگو شناسایی کنند.

“نادر کریانی”، دانشجوی تحصیلات تکمیلی در MIT و برنامه‌نویس دائمی هکاتون‌های باشگاه ساندای، می‌گوید مدل‌های زبانی و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی تولیدی، ساخت سریع نمونه‌های اولیه‌ای مانند این را به‌طور شگفت‌انگیزی آسان کرده‌اند. کریانی می‌گوید: «اینکه توانستیم این ابزار را این‌قدر سریع بسازیم، فوق‌العاده است. اگر سه سال پیش به من می‌گفتید که می‌توانیم چنین کاری انجام دهیم، می‌گفتم غیرممکن است.»

نمونه‌های اولیه دیگری که توسط باشگاه ساندای توسعه یافته‌اند شامل یک عامل هوش مصنوعی برای تحقیقات بازار، یک بازی تولید شده توسط هوش مصنوعی که نحوه کار هکاتون‌ها را توضیح می‌دهد و – یکی از موارد مورد علاقه من – ابزاری است که مقالات پژوهشی را به تیک‌تاک تبدیل می‌کند.

گابریلا تورس ویوس، یکی از سازمان‌دهندگان باشگاه ساندای، می‌گوید هکاتون‌ها در حال گسترش هستند و برنامه این است که در آینده با شرکت‌ها برای پروژه‌های بلندپروازانه‌تر همکاری کنند. او می‌گوید: «ما حل مسائل خلاقانه و سریع را بیشتر از فرآیندهای مهندسی سنتی ارزش‌گذاری می‌کنیم. حل مشکلات دنیای واقعی با هوش مصنوعی باید سرگرم‌کننده باشد، اما تمام ایده‌های ما برای پاسخ به یک نیاز واقعی طراحی شده‌اند و بنابراین می‌توانند مشتریان بالقوه‌ای پیدا کنند.»

پروژه‌های هوش مصنوعی تولید شده توسط باشگاه ساندای احتمالاً مشابه بسیاری از پروژه‌هایی است که شرکت‌های مختلف به سرعت می‌سازند؛ این پروژه‌ها در مراحل اولیه هستند و هنوز به اپلیکیشن‌های برجسته یا برنامه‌های کسب‌وکاری تبدیل نشده‌اند. اما به نظرم این پروژه‌ها نشان‌دهنده توان بالقوه هوش مصنوعی تولیدی برای ایجاد ایده‌های جدید و جذاب است.

علاوه بر این، در حالی که بسیاری از سازمان‌های خبری به‌حق نگران این هستند که هوش مصنوعی تولیدی ممکن است تجارت آن‌ها را دچار اختلال کند – از طریق برداشت محتوای آن‌ها، تولید خودکار مقالات بی‌ارزش و منحرف کردن ترافیک جستجو – هکاتونی که من در آن شرکت کردم نشان می‌دهد که این فناوری می‌تواند کاربردهای ارزشمند بسیاری برای روزنامه‌نگاری داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *