بیشتر کارکنان مشاغل دانشبنیان از هوش مصنوعی استفاده میکنند. شما چطور؟
تحقیقات جدید گوگل ورکاسپیس و موسسه هریس نشان میدهد که رهبران نوظهور از هوش مصنوعی برای افزایش تأثیرگذاری در محیط کار بهره میبرند
گوگل ورکاسپیس، پلتفرم بهرهوری که ابزارهای هوش مصنوعیمحور مانند جیمیل، داکس، درایو و دیگر سرویسها را ارائه میدهد و بیش از ۳ میلیارد کاربر به آن وابسته هستند، تحقیقاتی جدید منتشر کرد که پذیرش گسترده و ارزش هوش مصنوعی مولد (Gen AI) را در میان رهبران جوان محیط کار به نمایش میگذارد.
این مطالعه که توسط موسسه هریس به سفارش گوگل ورکاسپیس انجام شده، بر اساس نظرسنجی از بیش از ۱۰۰۰ کارمند دانشمحور در آمریکا (۲۲ تا ۳۹ ساله) است که در حال حاضر در موقعیتهای مدیریتی هستند یا به آن نقشها علاقه دارند.
نتایج نشان میدهد ۸۲٪ از شرکتکنندگان از ابزارهای هوش مصنوعی در کار خود استفاده میکنند و تقریباً همه (۹۸٪) پیشبینی میکنند که هوش مصنوعی طی ۵ سال آینده تأثیری قابلتوجه بر صنعت یا محیط کار آنها خواهد داشت. همچنین، ۹۳٪ از رهبران جوان که به نسل Z تعلق دارند و ۷۹٪ از نسل میلنیالها، بهصورت هفتگی از دو یا چند ابزار هوش مصنوعی استفاده میکنند.
نکته جالب این است که بیش از ۵۰٪ از کاربران این ابزارها تجربیات و بینشهای خود را به طور مرتب با همکاران خود به اشتراک میگذارند و ۷۵٪ از آنها ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را به دیگران پیشنهاد دادهاند.
هوش مصنوعی؛ ابزار بهبود عملکرد برای رهبران جوان در محیط کار
این نظرسنجی علاوه بر هیجان و تأثیر پیشبینیشده هوش مصنوعی، نشان میدهد که افراد از این فناوری برای افزایش بهرهوری و بهبود ارتباطات برای حل چالشهای رایج در محیط کار مدرن استفاده میکنند. برای مثال:
- غلبه بر توقف کار: ۸۸٪ از شرکتکنندگان میگویند از هوش مصنوعی برای شروع وظایفی که دشوار یا گیجکننده به نظر میرسد استفاده میکنند.
- بهبود نوشتار: ۸۸٪ معتقدند هوش مصنوعی میتواند به آنها کمک کند لحن مناسبی در نوشتار خود پیدا کنند.
- افزایش انعطافپذیری: ۸۷٪ بر این باورند که هوش مصنوعی میتواند آنها را در نوشتن ایمیلهای طولانی روی تلفن همراه راحتتر کند و ۹۰٪ نیز اذعان دارند که در صورت استفاده از هوش مصنوعی برای یادداشتبرداری از جلسات، در شرکت در جلسات آنلاین حین حرکت اعتمادبهنفس بیشتری خواهند داشت. این موضوع بهویژه در کارهای ترکیبی و اهمیت ابزارهایی که همکاری انعطافپذیر را از هر مکان ممکن میسازند، اهمیت دارد.
یولی کوون کیم، معاون بخش محصولات گوگل ورکاسپیس، میگوید: «تحقیقات ما نشان میدهد که رهبران جوان و کسب و کارهای نوظهور در حال استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش تأثیرگذاری خود در محیط کار هستند. این رهبران از هوش مصنوعی نه تنها به عنوان یک ابزار کارآمدی، بلکه بهعنوان یک کاتالیزور برای رشد حرفهای خود بهره میبرند.»
استفاده از هوش مصنوعی برای تقویت مهارتهای رهبری و بیشتر از آن
علاوه بر نشان دادن ارتباط قوی بین استفاده از هوش مصنوعی مولد و افزایش بهرهوری، دادهها نشان میدهند که هوش مصنوعی میتواند مهارتهای نرم حیاتی برای کسبوکارها، مانند توانایی همکاری با دیگران، برقراری ارتباط مؤثر، مدیریت تیم و موارد دیگر را تقویت کند. این فناوری نه تنها به افراد کمک میکند که کارها را سریعتر و کارآمدتر انجام دهند، بلکه نحوه انجام کارها را به شکلی معنادار تغییر میدهد. یافتههای کلیدی عبارتند از:
- تقویت تواناییهای مدیریتی: ۸۶٪ معتقدند که هوش مصنوعی میتواند به رهبران کنونی کمک کند تا مدیران بهتری شوند و ۷۹٪ علاقهمندند از هوش مصنوعی برای بهبود مهارتهای مدیریتی خود استفاده کنند.
- بهبود ارتباطات: ۴۷٪ باور دارند که هوش مصنوعی میتواند ارتباطات را تقویت کرده و به حل بهتر مشکلات و ایجاد روابط مؤثرتر کمک کند. با توجه به افزایش کارهای ترکیبی، تقویت ارتباطات قوی اهمیت بیشتری یافته است. هوش مصنوعی میتواند ارتباطات میان تیمها را بهبود بخشیده و هماهنگی بیشتری میان آنها ایجاد کند.
- اثرگذاری بیشتر: ۵۰٪ به تأثیر کنونی و بالقوه هوش مصنوعی در خودکارسازی وظایف روزمره اشاره کردهاند که به آنها امکان میدهد زمان بیشتری را به کارهای استراتژیک اختصاص دهند.
یولی کوون کیم افزود: «آینده کار همینجا است و با هوش مصنوعی قدرت گرفته است. رهبران نوظهور نه تنها از هوش مصنوعی حمایت میکنند، بلکه این فناوری را به روشهایی معنادار به کار میگیرند؛ از بهبود ارتباطات با همکاران گرفته تا آزادسازی زمان برای تمرکز بر کارهای استراتژیک.»
روششناسی نظرسنجی
این گزارش بر اساس نظرسنجی از ۱۰۰۵ کارمند دانش بنیان ۲۲ تا ۳۹ ساله تهیه شده است که بهصورت تماموقت مشغول به کار هستند یا خوداشتغالاند و در حال حاضر در نقشهای مدیریتی فعالیت دارند یا علاقهمند به رسیدن به چنین موقعیتهایی هستند. شرکتکنندگان این نظرسنجی همگی در ایالات متحده مستقر بودهاند.