اخبار هوش مصنوعی ایران

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی: هوش مصنوعی، موتور محرک تحول در آموزش و یادگیری

با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در هفته چهارم بهمن‌ماه به مدت دو روز میزبان پانزدهمین همایش ملی آموزش بود. این رویداد با حضور دبیر ستاد، رئیس دانشگاه و جمعی از اساتید و دانشجویان برگزار شد و فرصتی برای تبادل ایده‌ها و یافته‌های جدید در حوزه علوم شناختی و آموزش فراهم کرد.

محورهای اصلی این همایش شامل آموزش مهارت‌های شناختی به کودکان پیش‌دبستانی، توسعه مهارت‌های شناختی در دوره دبستان، بررسی دوره نوجوانی از دیدگاه مطالعات شناختی، ارتباط میان آموزش، یادگیری و مغز، مطالعات شناختی در برنامه‌های درسی و تربیت معلم، شناخت اجتماعی و تأثیر آن بر آموزش، مطالعات شناختی در یادگیری زبان و نقش هوش مصنوعی در آموزش بود.

در این همایش، یافته‌های جدیدی در حوزه یادگیری و آموزش ارائه شد و روش‌های نوین و مؤثر آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین چگونگی استفاده از رویکردهای مبتنی بر علوم شناختی در طراحی محتوا و برنامه‌های آموزشی، ترویج فناوری‌های پیشرفته آموزشی، نقش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در آموزش و ایجاد ارتباط میان پژوهشگران، اساتید، معلمان و سیاست‌گذاران آموزشی از موضوعات مورد توجه بود. از دیگر اهداف این رویداد دو روزه می‌توان به بررسی نقش علوم شناختی در تدوین سیاست‌های آموزشی اشاره کرد.

سید محمد مهدوی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، در این همایش بر ضرورت توسعه و تقویت همکاری با دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برای تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه علوم شناختی تأکید کرد. او دانشگاه‌های تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان را به عنوان شرکای اصلی ستاد معرفی کرد و هدف این ستاد را کمک به ایجاد و گسترش رشته‌های آموزشی با رویکرد شناختی در آموزش و پرورش و استفاده از هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری دانست.

مهدوی با تشریح سیاست‌های ستاد در زمینه‌های سلامت شناختی، آموزش و پرورش و کاربردی‌سازی مفاهیم آموزشی بیان کرد که علوم شناختی پلی به سوی آموزش نوین است و توسعه این دانش در کنار هوش مصنوعی می‌تواند تحولات آموزش و یادگیری را تسریع کند.

او همچنین به شکل‌گیری هسته‌های پژوهشی در حوزه علوم شناختی اشاره کرد و آن را بستری برای تحولات اساسی در فعالیت‌های تحقیقاتی دانست. مهدوی اعلام کرد که ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی آمادگی دارد تا با همکاری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دوره‌های تخصصی آموزش معلمان و مدیران آموزشی را برای بهبود روش‌های آموزش و یادگیری برگزار کند.

در این همایش، رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و جمعی از محققان و اساتید، دیدگاه‌ها و یافته‌های علمی خود را درباره تأثیر علوم شناختی و فناوری‌های نوین بر کیفیت آموزشی، مطالعات شناختی و ضرورت برگزاری آموزش‌های ضمن خدمت ارائه کردند. همچنین در حاشیه این رویداد، نمایشگاه دستاوردهای مدارس شناختی، محصولات و پلتفرم‌های آموزشی دانشگاه با رویکرد علوم شناختی و هوش مصنوعی توسط دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی افتتاح شد.

پژوهشکده هوش مصنوعی و علوم شناختی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز چندی پیش با حضور دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی آغاز به کار کرده است. این پژوهشکده با آزمایشگاه‌های «عصب و علوم شناختی» و «شناخت، زبان و فناوری» و بخش‌های پژوهش‌های زیست پزشکی، با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در این دانشگاه ایجاد شده است.

هدف از تاسیس این پژوهشکده، بررسی مبانی شناخت یادگیری زبان با کمک فناوری و پژوهش‌های بین رشته‌ای است. این مرکز به دستگاه‌های ردیاب چشمی، دوربین‌های پیشرفته، واقعیت مجازی و ثبت سیگنال مغزی، مجهز شده است تا فعالیت‌های پژوهشی را ترویج و نیروی متخصص و کارآمد در حوزه‌های هوش مصنوعی و علوم شناختی تربیت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *