اخبار هوش مصنوعی جهانی

تأمین‌کنندگان برق، هدف بعدی شرکت‌های هوش مصنوعی

با افزایش تقاضا برای فناوری‌های هوش مصنوعی، دسته جدیدی از شرکت‌ها به عنوان راهی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ظهور می‌کنند: تأمین‌کنندگان برق.

جیمز وست، تحلیل‌گر ارشد انرژی‌های پایدار در Evercore ISI،گفت:«سرمایه‌گذاران به دنبال حرکت بعدی از هوش مصنوعی هستند. سرمایه‌گذاران فناوری که با ما تماس می‌گیرند، درباره برق سؤال می‌کنند.»

جیمز وست افزود:«این بازار بزرگ بعدی است، به‌ویژه از آنجا که برخی از مشتقات دیگر هوش مصنوعی مانند چیپ‌ها در حال رسیدن به حد ظرفیت خود هستند.»

شرکت Nvidia، که محبوب سرمایه‌گذاران در حوزه هوش مصنوعی است، پس از گزارش درآمدی آخر ماه اوت، شاهد افت سهام خود بود. وست گفت: «برای Nvidia دشوار است که درآمد خود را بیش از این افزایش دهد زیرا ظرفیت تولیدشان محدود شده است.»

اگر این تغییر رخ دهد، وست معتقد است شرکت‌هایی که از آن سود خواهند برد شامل GE Vernova، بخش برق و انرژی‌های تجدیدپذیر جنرال الکتریک که به شرکت جداگانه‌ای تبدیل شده است، و Fluence، ارائه‌دهنده باتری که با تسلا رقابت می‌کند، خواهند بود.

وست اشاره کرد که با افزایش تقاضای انرژی مراکز داده، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به سرعت در حال رشد است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، انتظار می‌رود تولید برق تجدیدپذیر در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۵ برای اولین بار از تولید برق زغال‌سنگ پیشی بگیرد.

اما این ممکن است کافی نباشد. کارشناسان دو رویکرد کلی برای پاسخ به نیاز فزاینده انرژی هوش مصنوعی پیشنهاد می‌دهند. یکی از مسیرها «کربونیزه‌کردن مجدد» است — یعنی راه‌اندازی مجدد یا نگه‌داشتن نیروگاه‌های سوخت فسیلی.

این مسیر خطر بزرگی را به همراه دارد، زیرا مراکز داده و هوش مصنوعی ممکن است در نهایت موجب افزایش انتشار کربن شوند. طبق گزارش سالانه پایداری مایکروسافت، انتشار گازهای گلخانه‌ای این شرکت بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، عمدتاً به دلیل مراکز داده برای سیستم‌های توسعه هوش مصنوعی آن، ۳۰ درصد افزایش یافته است.

توماس مک‌اندرو، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Enchanted Rock، یک ارائه‌دهنده میکروگرید مستقر در تگزاس، گفت که مراکز داده هوش مصنوعی به «۹۹.۹۹ درصد برق قابل اطمینان» نیاز دارند. این نیاز، شبکه‌های برق را تحت فشار قرار داده و باعث وابستگی بیشتر به نیروگاه‌های زغال‌سنگ موجود و همچنین نیروگاه‌های جدید گاز طبیعی می‌شود. مک‌اندرو افزود که تقاضای مراکز داده هوش مصنوعی باعث افزایش هزینه برق برای مصرف‌کنندگان و افزایش انتشار کربن شده است. او گفت: «سرعت دسترسی به برق در رقابت تسلیحاتی هوش مصنوعی حیاتی است.»

مسیر جایگزین برای «کربونیزه‌کردن مجدد»

اما مسیر دومی هم وجود دارد. اگر شرکت‌های فناوری بتوانند شکاف‌های انرژی را با استفاده از میکروگریدهای گاز طبیعی و ذخیره‌سازی باتری جبران کنند، مک‌اندرو توضیح داد: «مراکز داده هوش مصنوعی می‌توانند فشار روی شبکه برق را کاهش داده و مازاد انرژی را به شبکه بازگردانند و در نتیجه از گسترش انرژی بادی و خورشیدی حمایت کنند، هزینه‌ها و انتشار کربن را کاهش دهند.»

اگرچه گاز طبیعی به‌سختی می‌تواند یک سوخت بدون کربن محسوب شود، اما می‌توان آن را به‌طور کارآمدتری برای کاهش انتشار کربن و تأمین انرژی مراکز داده استفاده کرد. کری سریدار، بنیان‌گذار و مدیرعامل Bloom Energy، پگفت که این شرکت منابع انرژی اصلی را برای مراکز داده فراهم می‌کند و یکی از شرکت‌های نمونه پورتفولیوی Kleiner Perkins، شرکت سرمایه‌گذاری مشهوری که از غول‌های فناوری مانند آمازون و گوگل حمایت کرده است.

سریدار توضیح داد که شرکت Bloom مستقر در سن‌خوزه می‌تواند از گرمای تولیدشده توسط انرژی گاز طبیعی استفاده کرده و آن را برای تأمین سیستم‌های خنک‌کننده مراکز داده بازیافت کند.

اگر انویدیا و دیگر شرکت‌های پیشرو در حوزه هوش مصنوعی به نظر برخی سرمایه‌گذاران بیش از حد ارزیابی شده باشند، گزینه‌های دیگری برای همراهی با موج هوش مصنوعی وجود دارد. شرکت‌های زیرساخت برق ممکن است به اندازه نیمه‌رساناهای انویدیا جذاب به نظر نرسند، اما می‌توانند به یکی از محورهای سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ تبدیل شوند.

راه دیگری که وجود دارد، فعال کردن دوباره نیروگاه‌های اتمی قدیمی است. مایکروسافت به دنبال فعال کردن نیروگاه اتمی Three mile island است. این نیروگاه – که یکی از واحدهای آن در یک حادثه مشهور اتمی آسیب دید – چند سال پیش به دلایل اقتصادی بسته شد. اما مایکروسافت اکنون به دنبال فعال سازی دوباره این نیروگاه و پاسخ‌دهی به نیاز نامحدود دیتاسنترهای خود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *